Kuka on Muumimuseon seuraava residenssivieras?

Muumilaakson hahmot juhlivat hämyisässä puutarhassa.

Haluaisitko sinä esitellä kuvitustaidetta yleisölle ja työskennellä Muumimuseon Ateljeessa kuukauden ajan? Haemme kuvittajaa Muumimuseon taiteilijaresidenssiin marraskuuksi 2022. Hakuaika residenssiin on 3.2.-3.3.2022.

Muumimuseo ja Kuvittajat ry haluavat yhdessä edistää suomalaisen kuvitustaiteen arvostusta. Kuvittajaresidenssijakso kestää neljä viikkoa ja sen ajankohta on 1.–30.11.2022. Kuvittajat ry myöntää valitulle 2 000 euron suuruisen kuukausiapurahan residenssin ajaksi. Apuraha rahoitetaan Kopiosto ry:n keräämistä tekijänoikeuskorvauksista. Muumimuseo vastaa residenssiasunnon vuokrasta ja työtilasta museossa. Matka-, ruoka- ja oleskelukustannuksista hakija vastaa itse.

Muumimuseo on elämyksellinen taidemuseo. Muumikirjojen ympärille rakennettu perusnäyttely sisältää Tove Janssonin (1914–2001) alkuperäiskuvituksia ja kolmiulotteisia muumikuvaelmia digitaalisten sisältöjen rinnalla. Muumimuseo perustuu Janssonin Tampereen taidemuseolle lahjoittamaan kuvituskokoelmaan. Kokoelma on ollut lahjoitusvuodesta 1986 esillä lähes tauotta, ja muumit saivat uuden museotilan Tampere-taloon vuonna 2017. Janssonin kirjoittamia ja kuvittamia muumikirjoja on käännetty yli 50 kielelle. Residenssijakson aikana museon vaihtuvien näyttelyjen tilassa Observatoriossa on esillä näyttely Toven kirjahyllystä

Muumimuseon työpajatilassa eli Ateljeessa järjestetään ympäri vuoden monenlaista sekä itsenäistä että ohjattua toimintaa ja taidetyöpajoja museokävijöille. Ateljeessa päästään kiinni itse tekemiseen ja omaan taiteilijuuteen.

Muumimuseon kuvittajaresidenssi sijaitsee kaupunkikulttuuriyksikön ylläpitämässä yli satavuotiaassa hirsitalossa Haiharan kartanon alueella Tampereella. Rakennus on aikoinaan ollut muun muassa kartanon puutarhurin asuntona. Rakennus on hyvässä kunnossa ja nykyaikaisesti varustettu. Residenssissä on tilava tupa työskentelyyn ja oleskeluun, pieni erillinen työhuone, makuuhuone, kylpyhuone ja keittiö. Residenssiin saa tuoda kumppanin/perheen mukana. Talosta löytyy myös nopea internetyhteys ja langaton verkko. Residenssi sijaitsee 7 km päässä museolta. Alueella on hyvät julkiset yhteydet (bussi 30 min).

Kuvittajat ry edistää suomalaisen kuvituksen asemaa ja tukee kuvittajia ammatissaan. Kuvittajat ry toimii kuvitusalan asiantuntijana, esiinnostajana ja edunvalvojana. Järjestön tiiviiseen ammattiyhteisöön kuuluu yli 600 ammattikuvittajaa.

Residenssiin valittu kuvittaja sitoutuu seuraavaan ohjelmaan:

–  Kuvittaja saa käyttöönsä Haiharan taidekeskuksen residenssiasunnon Tampereen Kaukajärvellä 1.-30.11.2022.

–   Kuvittajalle varataan museon Ateljeesta työpöytä ja hän työskentelee sovittuina päivinä julkisesti oman projektinsa parissa museon Ateljeessa. Kuvittaja työskentelee Ateljeessa kaksi päivää viikossa (arkipäivä ja lauantai).

–   Kuvittaja tuottaa kuukauden aikana 8 tuntia yleisölle suunnattua ohjelmaa kuten työpajaa/luentoa/keskustelua/museokierrosta tai vastaavaa. Tästä maksimissaan neljä tuntia sisältyy Ateljeen työskentelypäiviin. Yksityiskohdista sovitaan tarkemmin valitun kuvittajan kanssa.

–   Kuvittaja ja hänen töitään esitellään residenssikauden aikana Muumimuseon ja Kuvittajat ry:n tiedotuksessa ja some-kanavissa.

–   Kuvittaja sitoutuu toimittamaan yhdistykselle max. A4-liuskan mittaisen tekstin ja kuvia työskentelystään residenssissä. Raportti palautetaan viimeistään 31.12.2022 ja se julkaistaan Kuvittajien verkkosivuilla blogipostauksena.

– Lisäksi toivotaan Muumimuseoon liittyvää pientä, vapaata projektia, jossa kuvittaja voi piirtää tapahtumaa tai tunnelmaa, tai vaikka hyödyntää kokoelmaa inspiraationlähteenä omassa työssään. Työpöydän läheisyyteen rakennetaan pieni ”work in progress” -näyttely kuvittajan työskentelystä. Kuvittaja voi siinä tuoda esille esimerkiksi luonnoksia, värikokeiluja, materiaaleja jne.

Hakuohjeet:

Kuvittajalla tulee olla jokin projekti, mitä työstetään koko residenssin ajan. Jos kyseessä on asiakasprojekti, sovithan julkisesta työskentelystä asiakkaasi kanssa etukäteen.

Hakemuksesta tulee käydä ilmi seuraavat asiat:

• Työtapasi pääpiirteittäin, kuten käyttämäsi tekniikat.
  • Kykysi ja halusi kommunikoida kuvitusten tekemisprosesseista ja inspiraatioista.
  • Mahdollisia ideoita ja ehdotuksia toimintaan residenssikuukauden aikana.
  • Kiinnostuksesi Tove Janssonin tuotantoon ja/tai lastenkirjakuvitukseen.

Kirjoita vapaamuotoinen hakemus ja lähetä se joko doc- tai pdf-tiedostona. Älä kirjoita hakemusta suoraan sähköpostikenttään! Vain liitteet käsitellään. Otsikoi hakemuksesi: Muumimuseon residenssi 2022

Lähetä hakemus 3.3.2022 klo 23.59 mennessä osoitteeseen: residenssit(@)kuvittajat.fi

Hakemukset käsitellään maaliskuun loppuun mennessä. Valinnan suorittavat museoamanuenssi Riikka Kuittinen ja tuottaja Minna Honkasalo, sekä kuvittajat Emmi Jormalainen ja Sanna Pelliccioni.

Lisätietoa: Veera Pekkinen, tuottaja, Kuvittajat ry: veera.pekkinen(@)kuvittajat.fi