Tove Jansson – muumien luoja

Tove Jansson ja hänen puolisonsa, taidegraafikko Tuulikki Pietilä lahjoittivat taidekokoelmansa Tampereen taidemuseolle 1986. Muumimuseo ylläpitää ja esittelee Janssonin muumiaiheista kokoelmaa museossa ja kiertonäyttelyissä maailmalla. Muumimuseossa on esillä myös pääosin Pietilän rakentamia kolmiulotteisia muumikuvaelmia, joita ei voi nähdä missään muualla kuin Muumimuseossa. Muumimuseo on Suomen ainoita naistaiteilijalle omistettuja museoita.

Tove Jansson syntyi Helsingissä 9.8.1914. Hän oli kuvanveistäjä Viktor Janssonin ja piirtäjä-kuvittaja Signe Hammarsten Janssonin esikoinen. Perheeseen syntyi vielä kaksi poikaa, Per Olov (s.1920) ja Lars (s.1926). Tove Jansson kiinnostui jo lapsena kirjoittamisesta ja kuvittamisesta. Hän piirsi varhaisimman muumipeikkoa muistuttavan hahmon teini-ikäisenä Pellingissä perheen kesäpaikan ulkokäymälän seinälle riidellessään veljensä kanssa.

©Moomin CharactersTM.
Tove Jansson ja Lars Jansson.

Jansson halusi nuoruudestaan lähtien olla ennen kaikkea taidemaalari. Hän opiskeli kuvataidetta nuoruudessaan Tukholmassa ja Helsingissä sekä myöhemmin myös Pariisissa. 1930-luvulla hän alkoi kuvittaa kulttuuripoliittista Garm-lehteä. Muumipeikkoa muistuttavasta hahmosta tuli sodanaikana Tove Janssonin nimimerkkifiguuri lehdessä.

Talvisodan sytyttyä maalaaminen alkoi kuitenkin tuntua raskaalta. Jansson etsi pakopaikkaa sodan aiheuttamalle ahdistukselle ja loi satumaailman, jonka vehreässä laaksossa muumit ja muut asukkaat elivät onnellista ja rauhanomaista yhteisöelämää. Ensimmäinen muumiromaani Småtrollen och stora översvämningen (Muumit ja suuri tuhotulva) julkaistiin 1945. Kaikkiaan muumikirjoja valmistui 13. Viimeinen niistä oli Tove Janssonin veljensä Per Olov Janssonin kanssa tekemä tarinallinen valokuvakirja.

Tove Jansson oli paitsi kuvitustaiteilija ja kirjailija myös taidemaalari, pila- ja sarjakuvapiirtäjä. Hän kirjoitti muumikirjojen ohella muitakin romaaneja ja novellikokoelmia. Hän teki merkittäviä monumentaalimaalauksia sekä kuvitti muiden kirjoittamia tarinoita. 1950-luvulla muumikirjojen rinnalle alkoi syntyä muumiaiheisia seinämaalauksia, kuvakirjoja ja sarjakuvia. Sarjakuvat vaikuttivat myös muumikirjojen kuvitustyyliin selkeyttäen ja pelkistäen sitä.

Tove Janssonin ateljee sijaitsi Helsingin Ullanlinnassa. Siellä hän työskenteli ja asui talvet. Jansson työskenteli kokonaisvaltaisesti kirjoittaen muumikirjoihin ensin tekstin ja tehden sitten kuvitukset ja taitollisen ilmeen.

Meri oli Janssonille aina tärkeä. Lapsuudenperhe vietti kesiä Pellingin saaristossa Porvoon lähellä. Myöhemmin Jansson asui kolmekymmentä kesää puolisonsa taidegraafikko Tuulikki Pietilän (1917–2009) kanssa Klovharun saarella.

©Moomin CharactersTM.
Tove ja Tuulikki viettivät 30 kesää Klovharun saarella.

Tuulikki Pietilä oli suomalaisen taidegrafiikan ennakkoluuloton uudistaja ja opettaja. Hän oli opiskellut myös kuvanveistoa. Siitä oli hyötyä, kun hän ryhtyi yhdessä Tove Janssonin kanssa luomaan kolmiulotteisia muumihahmoja ja -kuvaelmia. Mukana rakentamassa oli usein myös pariskunnan ystävä, lääketieteen lisensiaatti Pentti Eistola.

Viimeinen Toven kirjoittama ja kuvittama muumitarina Den farliga resan (Vaarallinen matka) valmistui 1977. Tove Jansson kuoli kaksikymmentäneljä vuotta myöhemmin 2001. Tove Jansson tunnetaan ympäri maailmaa rakastettuna muumien luojana. Hänen kirjoittamiaan muumikirjoja on käännetty yli 50 kielelle.