Muumimuseon syysloma – Tule etsimään ystävyyttä!

Kuka lohduttaisi nyytiä? on Tove Janssonin kirja ystävyyden voimasta. Syyslomalla museoon kätketyt matkalaukut kertovat yksinäisen ja ujon nyytin tarinan. Samalla ne tarjoavat hauskaa yhdessäoloa koko perheelle ja seurueelle iloisten ja viisaiden tehtävien kautta. Taskulampun valossa on hyvä yhdessä miettiä ystävyyttä ja yksinäisyyttä, kirjoittaa kirje lempi(mielikuvitus)ystävälleen ja jutella, miten nyytiä voisi oikeasti lohduttaa.

Kirjassa pikkuinen nyyti löytää lopulta ystävän, ja voi miten kaikki vaikuttaakaan sen jälkeen kevyemmältä ja iloisemmalta! Kuka lohduttaisi nyytiä? on yksi Tove Janssonin rakastetuimmista muumikirjoista. Eikä ihme, sillä tarina tuo hienosti esille sen, miten muumitarinoissa välitetään ihan kaikkein pienimmistäkin olennoista, ja miten ei tarvitse olla rohkea eikä itsevarma ja silti on tärkeä ja merkityksellinen. Kirjan viesti on, miten ystävyys on tärkeää ja mahdollista meille kaikille, mutta joskus se vaatii hieman vaivannäköä tai apua.

Syksyinen sää ajaa kaikki pienet ja vähän suuremmatkin olennot hämärään salaperäiseen museoon, jossa on helppo eläytyä pienen nyytin maailmaan. Tarina kuljettaa tunnelmasta toiseen, ja samalla tulee kuin huomaamatta mietittyä tärkeitä ystävyystaitoja. Kirjan tarinan lomassa jutellana turvallisesti yhdessä ehkä huolettavistakin asioista – kuten yksinäisyydestä tai möröistä.

Ateljeessa

Noin vaiti katsoivat he toisiansa,
nyyti, tuittu kuutamossa kuu.
Ei ihme vaikka nyyti jaloistansa
kävikin heikoksi ja mykistynyt suu
ujosti sanoi vain: kirje vois
kai kaiken selvittää – ja meni pois!

Kuka lohduttaisi nyytiä? -kirjan tunnelmissa Ateljeessa on syysloman ajan kirjepaja kaikille niille nyytin lailla ujoille, joille voi olla hankalaa sanoa, kuinka tärkeä toinen on. Ja kaikille muillekin, joiden mielestä on hyvä idea kertoa toiselle tämän tärkeydestä!

Tule kirjoittamaan sinulle tärkeälle ihmiselle kirje. Meiltä löytyy mustekynät, paperit ja sinettilakat, ja museon omatoiminen syyslomakierros taatusti virittää oikeaan tunnelmaan. Nyyti kirjoitti näkinkengästä ja hemulista, ajatuksistaan ja pelostaan, mistä sinä kirjoitat?

Syyslomaviikko

Nyytin matkalaukkuja pääsee etsimään koko syysloman ajan 14.–22.10.2023 museon aukioloaikoina (museo on suljettu maanantaisin). Poikkeuksellisesti myös Ateljee on auki syyslomalla aina kun museokin. Omaan tahtiin kuljettava kierros sisältyy pääsylipun hintaan.

Ystävyyden taikaa tarvitsevat kaikenikäiset, ja Kuka lohduttaisi nyytiä? -kirjan sanoma lohduttaa kaikkia maailman pieniä nyytejä ja tuittuja!