Museoiden yössä la 20.5. musiikkia ja lätkätunnelmaa

Museoiden yön erikoisohjelmassa lauantaina 20.5. vaihdetaan vapaalle niin jääkiekon MM-kisojen tunnelmasta kuin musiikista nauttien. Muumimuseossa on esillä Tove Janssonin alkuperäisten kuvitusten ja kuvaelmien lisäksi vaihtuvana näyttelynä Kirsi Kunnaksen rakastettuihin saturunoihin perustuva Tiitiäisen aika. Muumimuseo on avoinna Museoiden yönä klo 18-24 ja mukaan pääsee Museoiden yön tapahtumarannekkeella. Rannekkeita myydään Tampere-talon kassalla ja rannekkeella pääset kaikkiin Museoiden yössä mukana oleviin kohteisiin. Myynnissä myös kimppalippuja perheille tai kaveruksille.

Tampere-talon ravintola Tuhto on auki Museoiden yössä klo 20 saakka, keittiö klo 19 asti. Tämän jälkeen Haru palvelee klo 23 saakka (pilkku 22.30). Harussa on tarjolla normaalin valikoiman lisäksi kahvia, Tallipihan konvehteja ja pieni suolainen/makea pala.

Illan ohjelma Muumimuseossa

Klo 18–19 Kuka lohduttaisi Nyytiä?

Pirkko Uiton esityksessä pieni ja arka Nyyti löytää rohkeuden. Tove Janssonin kuvitukset heräävät eloon esityksessä puheen, laulun ja viittomakielen keinoin. Esitys sopii kaiken ikäisille katsojille. Ateljeeseen mahtuu kerralla enintään 50 katsojaa. Paikat täytetään saapumisjärjestyksessä.

Kuva: Pirkko Uitto

Klo 19–19.45 The Story of the Moomin Books – guided tour for teens and adults

Englanninkielinen opastus Muumimuseon näyttelyyn alkaa museon yläkerrasta.

Klo 19.30–23.30 Runolehti – nonstop-työpaja

Tiitiäisen aika -näyttelyssä Satupuun oksat kantavat Kirsi Kunnaksen runoja. Tee oma runolehtesi Ateljeen ohjatussa nonstop-työpajassa. Voit ottaa lehden mukaan tai jättää sen osaksi Ateljeeseen rakentuvaa lehtikattoa.

Klo 20–20.30 Jutin iltasatu

Millainen on iltasatu tamperelaisittain? Juti lukemassa Tove Janssonia Muumimuseossa!

Jääkiekon maailmanmestari v. 1995 Timo ”Juti” Jutila saapuu Muumimuseoon suoraan MM-Jääkiekkokatsomosta ja lukee iltasadun kaiken ikäisille kiekkosankareille ja penkkiurheilijoille. Jutin ainutlaatuiseen iltasatuhetkeen Ateljeessa mahtuu max 50 henkilöä saapumisjärjestyksessä.

Timo Jutila 1995

Klo 20–20.45 Muumikirjojen tarina – opastettu kierros nuorille ja aikuisille

Opastus Muumimuseon näyttelyyn alkaa museon yläkerrasta.

Klo 20.30–21 Kaverikuva Jutin kanssa

Miten olisi ylittämätön matkamuisto MM-kisoista? Ota kaverikuva Jutin kanssa Muumimuseon yläkerrassa, kuuntele Jutin juttuja tai juttele muuten vaan mukavia kiakosta ja elämänmenosta.

Klo 21–22 Rillaa Jutia pöytäkiakossa

Kukapa ei olisi joskus pelannut pöytälätkäpeliä! Testaa, erottaako pöytäkiekko tosiaan penkkiurheilijat todellisista osaajista. Todista, kuinka pöytälätkä käy Jutilta – kuka rillaa ketä? Pöytäjääkiekkoa pelataan Jutia vastaan Muumimuseon yläkerrassa muutaman minuutin vuoroissa saapumisjärjestyksessä.

Klo 22–23 Laura Moisio – musiikkia

Loppuillasta nautitaan laulaja-lauluntekijä Laura Moision musiikista Muumimuseon pyrstötähden alla. Maamme arvostetuimpiin nuoren polven lauluntekijöihin lukeutuvan Moision uusi albumi Vieras maa on juuri julkaistu ja aiemmat neljä levyä ovat olleet arvostelumenestyksiä. Laura Moision kappaleissa omintakeiset sanoitukset yhdistyvät pettämättömään melodiatajuun.

Laura Moision kuva Konsta Leppänen