Joulunajan Piparipaperipaja aukeaa 2.12.2023

Kuusenoksien alla on valkoisesta paperimassasta piparimuoteilla tehtyjä hahmoja, myskylyhty, muotteja ja seula.

Muumimuseon valtaa taas perinteinen joulutunnelma, kun Ateljeen joulutyöpaja avataan.

Vaikka muumit eivät vietä joulua, ei Muumimuseo malta tänäkään vuonna jättää joulua väliin, niin herkullisia jouluideoita muumitarinoista löytyy. Ja mistä sitä tietää, vaikka muumit paljastuisivatkin jouluentusiasteiksi, jos vain heräisivät talviuniltaan – ja näinhän Kuusi-novellissa juuri käy!

Piparipaperipaja on saanut innoituksensa Kuusi-novellin mielikuvituksellisesti koristellusta joulukuusesta. Kuuseen on tuotu Muumimamman kaappien kätköistä mitä ihmeellisimpiä materiaaleja ja värejä, kaikkea kimaltavaa ja kierrätettyä. Kierrätys on Ateljeessakin keskiössä: kuusenkoristeita tehdään kierrätyspaperista tehdystä paperimassasta. Nyt ei siis leivotakaan perinteisiä pipareita, vaan tehdään itse muumipiparimuotilla paperikoristeita. Kuka sopisi parhaiten kuusenkoristeeksi teidän joulutunnelmaanne: Muumimamma, Nuuskamuikkunen, Hattivatti – vai ehkä Mörkö?

Jos kaipaa hetken hengähdytaukoa ennen joulukiireiden alkua tai Tampereen Kirjafestareiden ohjelmassa on sopiva kolo, kannattaa tulla Muumimuseoon katsomaan Muumilaakson ainoaa joulukuusta, iki-ihanaa Kuusi-kuvaelmaa, lukemaan Kuusi-novellia ja kokeilemaan paperintekemistä hauskalla ja helpolla tavalla.

Eikä hätää, jos joulun alla on kiireitä, paperipipareita tehdään Ateljeessa aina loppiaiseen saakka. Ja jos kuulut muumien lailla niihin, joille joulu ei ole vuoden kohokohta, ollos huoleti, koko muu museo on jouluvapaata aluetta!

Piparipaperipaja 2.12.23 – 7.1.24

• ohjattu nonstop-taidetyöpaja Ateljeessa klo 12-16