Apua Ukrainalle -tukikonsertti 16.3.2022

Filharmonian muusikot soittamassa

Tamperelaiset taidelaitokset järjestävät yhteistyötahojensa kanssa monitaiteisen Apua Ukrainalle! -tukikonsertin Ukrainan kriisin uhreille keskiviikkona 16. maaliskuuta klo 19 Tampere-talon Isossa salissa. Konsertin tuotto ohjataan lyhentämättömänä Suomen Punaisen Ristin katastrofirahastoon.

Tampere Filharmoniaa johtaa kapellimestari Jan Söderblom, ja konsertin juontavat näyttelijät Petra Karjalainen ja Panu Raipia. Konsertin suojelijana toimii Tampereen pormestari Anna-Kaisa Ikonen.

Tukikonsertissa Tampere-talon Ison salin lavalle nousee vaikuttava joukko artisteja. Konsertissa kuullaan otteita Ukrainan Donetskin alueella syntyneen säveltäjä Sergei Prokofjevin (1891–1953) rakastetusta Romeo ja Julia -sarjasta, jota rytmittävät Sorin Sirkuksen esiintyjät, sekä Tampereen Teatterin ja Tampereen Työväen Teatterin näyttelijöiden lausuntataide. Lausujina esiintyvät Heidi Kiviharju, Elisa Piispanen, Saska Pulkkinen ja Arttu Soilumo ohjaajanaan Hilkka-Liisa Iivanainen.

Sopraano Anu Komsi esittää kiovalaisen Reinhold Glièren (1875–1956) Konserton koloratuurisopraanolle ja orkesterille, ja baritoni Tommi Hakala tarttuu Richard Wagnerin (1813–1883) Lentävän hollantilaisen monologiin. Konsertin päättää Jean Sibeliuksen (1865–1957) sinfoninen runo Pohjolan tytär.

Tukikonsertin lipulla voi vierailla koko konserttipäivän ajan Muumimuseossa, joka on poikkeuksellisesti auki konsertin alkuun klo 19 saakka. Museovierailun ajankohtaa suunnitellessa kannattaa ottaa huomioon, että museoon mahtuu kerrallaan rajallinen määrä ihmisiä.

Liput ovat myynnissä Lippu.fi-verkkokaupassa ja Tampere-talon lipunmyynnissä. Liput 49 / 39 euroa. Lisäksi konserttikävijöiden on mahdollista lisätä ostamansa lipun hintaan lisätukea joko 50, 100 tai 150 euron arvosta.

Konsertti kestää n. 2 tuntia ja sisältää yhden väliajan.

Tuotanto: Tamperetalo ja Tampere Filharmonia

Suomen Punainen Risti: Poliisihallituksen keräyslupa RA/2020/1407/9.11.2020

Konsertin mahdollistavat

Aamulehti, AiCan, Akun Tehdas, Lippupiste, Sara Hildénin taidemuseo, Sorin Sirkus, Suomen Punainen Risti Tampereen osasto, Tampere Filharmonia, Tampereen kaupunki, Tampereen Komediateatteri, Tampereen Ooppera, Tampereen taidemuseo, Tampere-talo, Tampereen Teatteri, Tampereen Työväen Teatteri, Vapriikki