Museoiden yö Muumimuseossa 21.5.2022

Musta kaupunkiprofiili pinkillä taustalla.

Muumimuseo on tietenkin mukana Museoiden yössä tänäkin vuonna! Museoiden yötä vietetään Tampereella kolmattatoista kertaa lauantaina 21.5.2022 kello 18-24, jolloin museot ovat auki puolille öin saakka. Mukana olevat museokohteet tarjoavat upeiden näyttelyidensä lisäksi myös monenlaista erikoisohjelmaa. Mukaan pääsee tapahtumarannekkeella, jolla pääsee kulkemaan myös Museoiden yön busseilla kohteiden välillä. Tänä vuonna tapahtumabussi ei kulje Muumimuseon vierestä, koska jääkiekon MM-kisat vaikuttavat liikenteeseen Nokia Arenan läheisyydessä, mutta kävellenkin meille on helppo poiketa. Upean ohjelman lisäksi Muumimuseon Observatoriossa avautuu 21.5. Toven kirjahyllystä -näyttely, jossa tutkitaan mitä muumikirjojen tekijä itse luki.

Muumimaista ohjelmaa lapsille klo 18-20.30

klo 18–18.30 Muumimusiikki tanssittaa

Illan parhaaseen tunnelmaan johdattaa hyväntuulinen lastenmusiikkiorkesteri Vaapukka! Menojalka vipattaa aivan varmasti, sillä tästä muumimaisesta musiikista nauttivat kaikenikäiset muumifanit! Laadun takeena Hannele Huovin sanoitukset ja Soili Perkiön sävellykset. Kesto 30 min.

klo 18.30–20.30 ENSIMMÄISTÄ KERTAA IKINÄ: Meet & Draw

Tule kokeilemaan jotain ihan uutta: Muumipeikko on ensimmäistä kertaa koskaan piirustusmallina. Pienille taiteilijoille ja muillekin kiinnostuneille supermahtava tilaisuus harjoitella tavallista hauskemman elävän mallin piirustusta. Pikaiseen piirtämiseen, eli croquispiirtämiseen, tarvitaan vain kynä, paperi ja oma katse – ja tietysti se huippumielenkiintoinen malli!

Klo 18.30, 19, 19.30 ja 20 alkavat näyttelytilassa 15 minuutin ohjatut piirustussessiot, 30 piirtäjää/sessio, ilmoittautuminen paikan päällä museon henkilökunnalle

klo 18–20.30 Käpy, kivi ja sulka -postikorttityöpaja Ateljeessa

Muumit rakastavat luontoa, oli kyse sitten mahtavasta merestä ja jylhistä vuorista tai polulle tipahtaneesta sulasta ja pikkiriikkisestä simpukankuoresta. Muumikirjat ovat täynnä Toven tussipiirroksia luonnon pienistä yksityiskohdista, kuten kivistä, lehdistä ja kukkasista. Itse kunkin kannattaa joskus pysähtyä luonnon yksityiskohtien äärelle ja tutkia niiden saloja. Ateljeen tussipiirrostyöpajassa se on mahdollista, ja näkemänsä voi piirtää postikortille, jonka lähettää jollekulle pieniä aarteita arvostavalle.

Tovemaista ohjelmaa aikuisille klo 21–24

klo 21 Mikko Innanen ja Simo Laihonen

Millainen vuoropuhelu syntyy, kun jazzin kentältä tutut Mikko Innanen ja Simo Laihonen soittavat keskellä muumitarinoiden tunnelmaa?

Kesto 60 min

klo 21.30–23.30 Croquispiirustusta mallista jota et ole ikinä ennen piirtänyt

Croquispiirtäminen perustuu muutaman minuutin nopeaan luonnosteluun, jossa tärkeintä on tavoittaa elävän mallin hahmo ja olemus. Entäs jos mallina onkin erilainen hahmo? Uudet mittasuhteet ja olemus asettavat aivot uusille kierroksille. Ei ryppyotsaisille.

Klo 21.30, 22, 22.30 ja 23 alkavat 15 minuutin piirustussessiot, 30 piirtäjää/sessio, ilmoittautuminen paikan päälle museon henkilökunnalle

klo 21–23.30 Viskinmaistelua Ateljeessa (K-18)

Ateljeessa viskinmaistelua ja doodlailua: Ravintola Tuhto järjestää Kyrö Distilleryn viskinmaistelua, pöydille varattu halukkaille kyniä, mustetta ja erilaisia papereita. Toven kynänjäljissä voi luonnostella kaverista karikatyyrin, uuden asukkaan Muumilaaksoon tai tutkia luonnon yksityiskohtia.

klo 21–24 Käpy, sulka ja kivi – tussipiirrospaja Ateljeessa

Visuaalinen tykitys on loputonta, silmät skannaavat ympäristöä jatkuvasti, ja sähköinen kuvasto luo aivoille omat haasteensa. Mutta mitä aivoille tapahtuu, jos pysähtyy hetkeksi ja keskittää kaiken havaintokykynsä vain yhteen asiaan, pieneen luonnon yksityiskohtaan, kuten rannalta poimittuun kiveen, polulle tipahtaneeseen sulkaan tai oravan syömään käpyyn? Tule kokeilemaan Ateljeen tussipiirrostyöpajaan – et pety.

Tapahtumaranneke

Museoiden yöhön pääsee tapahtumarannekkeella, joka maksaa 12€. Max 5 hengen ryhmille on ryhmälippu 40€ ja alle 7-vuotiaat pääsevät maksutta. Museokortilla rannekkeen saa hintaan 10 €. Tapahtumaan ei ole muita alennuksia.Tapahtumaan vain Museoiden yö -rannekkeella. Tapahtumarannekkeella pääsee kaikkiin Museoiden yön kohteisiin ja kulkemaan Museoiden yö -busseilla.

Katso täältä Museoiden yön koko ohjelma!

Tampereen Museoiden yö on osa suosittuja keskieurooppalaisia La Nuit des Musées/ Lange Nacht der Museen -museotapahtumia.

Tapahtuman yhteistyökumppanina toimii Nysse, MORO ja Visit Tampere.