Lukulampun alla – tulkintoja Tove Janssonin Kuusi-novellista

Muumimuseossa vierailee tänäkin jouluna 28.12. - 6.1. kiinnostavia hahmoja lukemassa Tove Janssonin ainokaista muumiaiheista joulukertomusta. Lukeminen tapahtuu aina klo 11.

Muumit nukkuvat talviunta ja ovat autuaan tietämättömiä joulustressistä, loputtomista lahjalistoista, jouluruokaähkystä ja pakollisista vierailuista sukulaisten luokse. Kuusi-novellissa Tove Jansson kuitenkin kirjoittaa muumien yllättävästä kohtaamisesta joulun kanssa. Kertomuksessa muumit ryhtyvät saman tien valmistautumaan joulun tuloon omaan tyyliinsä. Kynttilät loistavat lumihangessa, kuusi koristeltu kauniilla esineillä ja koristeilla, pöydät notkuvat herkkuja – ja kaikki ovat tervetulleita muumien ystävälliseen ja lämpöiseen joulutunnelmaan. Tarinassa kohtaavat Toven toisaalta rento ja hötkyilemätön elämänasenne ja toisaalta juhlien ja vieraanvaraisuuden arvostaminen.

Tule kuuntelemaan lempilukijaasi tai tule vaikka useampana päivänä. Suosittelemme joulutarinan äärelle rauhoittumista erityisesti aikuisille!

Ja tuolla alhaalla he makaavat ja nukkuvat. Nukkuvat ja nukkuvat ja nukkuvat. Ja toiset saavat tässä uurastaa näännyksiin asti joulun takia.
– Hemuli, Kuusi-novelli kirjassa Näkymätön lapsi ja muita kertomuksia, 1962

Kuusi-novellin tulkitsijat

28.12. Hanna Kuusela, kulttuurintutkija

29.12. Noora Federley, graafikko, kuvittaja, muusikko

30.12. Mira Potkonen, yrittäjä

31.12. Aleksi ja Meri Korpela, kuvataiteilija-lastenkirjailijat

2.1. Merja Koivula, näyttelijä

4.1. Tiitu Takalo, sarjakuvataiteilija ja kuvittaja

5.1. Emmi Nuorgam, maailmanparantaja

6.1. Petra Käppi, muusikko, käsikirjoittaja, lastenkulttuurin tekijä

Tarina pysyy, tulkinta vaihtuu!

Lukutuokion jälkeen kannattaa suunnata Muumimuseon Ateljeeseen. Ohjattu jouluinen pöytäteatterityöpaja on auki joka päivä klo 12-16 ja sisältyy pääsymaksuun.

Rauhaisaa joulua!

Joulun 2021 Kuusi-novellin lukijat