Pentti Eistola 1931–2022 – ”Ison talon rakentaminen oli huisin hauskaa!”

Muumita-talo on museossa esillä.

Lääketieteen lisensiaatti Pentti Eistola menehtyi Helsingissä 11.1.2022. Eistolan luova kädenjälki tulee tutuksi kaikille Muumimuseon kävijöille.

Eistolan pitkä ystävyys Tove Janssonin (1914─2001), Toven elämänkumppanin, taidegraafikko Tuulikki Pietilän (1917─2009) ja Toven äidin, taiteilija Signe Hammarsten-Janssonin, Hamin (1882─1970) kanssa toi muumiaiheiset kolmiulotteiset kuvaelmat muumien visuaaliseen maailmaan.

Ystävyys taiteilija–kirjailija Janssonin kanssa sai kipinänsä Eistolan ensimmäisestä rakennelmasta. Eistola tarjosi 1950-luvun lopussa Tovelle rakentamaansa pienoismallia, joka sai myöhemmin nimen Ensimmäinen Muumitalo. Luova seurue innostui täydentämään pientä vaaleansinistä taloa. Eistola, Ham, Tove ja Tuulikki rakensivat talon ympärille puuliiterin ja muurin, joka oli Eistolan sanoin ”kirkkomaan muurin näköinen”. Muuriin upotettiin muun muassa hampaiden paikkoja. Hamin ideoima elegantti kasvihuone ja huolellisesti rakennettu pieni puuliiteri täydensivät talokokonaisuutta.

Yhteistyö jatkui, ja ryhmä rakensi useita kuvaelmia, mukaan lukien Uimahuone ja Merenhuiskeen vesillelasku. Muumikuvaelmat ovat itsenäisiä taideteoksia, joiden taianomaiset, eloisat miniatyyrimaailmat toistavat ja varioivat muumikertomuksia. Suurin niistä on yli kaksimetrinen sininen Muumi-Talo, joka rakennettiin vuonna 1979 Bratislavassa pidettyä Kansainvälistä kuvitusbiennaalia varten, osaksi Tove Janssonin kuvitusnäyttelyä. Muumi-Talo nähtiin seuraavina vuosina eri museoissa Bratislavasta Pohjoismaihin. Tove Janssonin taidekokoelman lahjoituksen myötä 1986 museo sai kaikkiaan yli 40 kuvaelmaa, joista suurin osa on esillä Muumimuseossa kaikkialta maailmasta matkustavien museokävijöiden ihasteltavana. Herkkiä kuvaelmia ei lainata enää muualle.

Käsistään taitava Eistola täydensi Toven ja Tuulikin luovaa työtä mainiosti, ja suurta Muumi-Taloa rakennettaessa tekijöiden kesken muotoutui selkeä työnjako. Eistola toimi Muumi-Talon pääsuunnittelijana ja sähköasentajana, sekä rakensi käytäviä ja portaikkoja. Eistolan ammatti oli visuaalisessa työssä etu: ”Lääkäri, mä muistan mitä mä näen.” Arkkitehti, Tuulikin veli Reima Pietilä (1923─1993) tarkasti talon rakenteen. Tuulikki Pietilä muotoili hahmoja, ikkunoita ja ovia. Tove Jansson maalasi, tapetoi ja asensi tuhansia kattopäreitä paikoilleen.

Kuvaelmien rakentaminen oli ystävyksille luovaa leikkiä muun työn vastapainoksi. Eistola kuvaili lauantai-iltoja Toven ateljeessa Helsingissä: ”Ystävät kyseli niin paljon sitä, että mitä ne tekee. Ne leikkii!”

Kaikki sitaatit keskustelusta Pentti Eistolan kanssa Helsingissä joulukuussa 2021.

Tampereen taidemuseon kuva-arkisto.
Tuulikki Pietilä, Pentti Eistola, Tove Jansson ja Anneli Ilmonen Muumilaakson laajennuksen avajaisjuhlissa pääkirjasto Metson pohjakerroksessa 29.4.1994.