Valogallerian muumikuvitukset valloittavat Tampereen keskustan

Tulevana talvena kannattaa suunnata iltakävelylle Tampereen keskustaan – vaikka koko perheen kanssa. Valoviikkojen perinteinen Valogalleria esittelee Tove Janssonin alkuperäiskuvituksia Muumit ja talven taika -näyttelyssään 28.10.2022 alkaen.

Vuonna 1957 valmistuneeseen Taikatalvi-romaaniin perustuvat 14 kuvitusta ja yksi animaatio levittäytyvät valoteoksina rakennusten seinille Keskustorin ja Hämeenpuiston välillä. Tarinassa Muumipeikko kohtaa ensi kertaa talven ja oppii selviytymään uudesta tilanteesta. Näyttely on Tampereen taidemuseon tuottama ja se juhlistaa Muumimuseon 5-vuotista taivalta. Valogalleria on osa Tampereen Valoviikkojen ohjelmaa.

Valogallerian muumiteokset mukailevat kronologisessa järjestyksessä Taikatalven tarinaa. Muumilaaksossa muumit nukkuvat yleensä talvisin, mutta Muumipeikko on herännyt yksin hiljaisessa Muumitalossa. Valogallerian ensimmäisessä kuvituksessa hän yrittää turhaan herättää sikeässä unessa olevaa Muumimammaa. Muumipeikko menee ulos ja näkee ensi kertaa elämässään lunta. Alkaa tutustuminen kylmyyteen ja talven ihmeisiin. Hän tapaa tarjottimella mäkeä laskevan Pikku Myyn ja tutustuu ensi kertaa Tuu-tikkiin, joka istuu lumilyhdyn valossa filosofoiden ja revontulia katsellen. Muumipeikko kokeilee hiihtämistä, viettää yhdessä Tuu-tikin, Pikku Myyn ja uimahuoneen näkymättömien päästäisten kanssa keskitalven juhlaa ja polttaa kokkoa.  Lopulta koittaa kevät ja elämä palaa entisiin uomiinsa. Muumipeikko iloitsee muumiperheen heräämisestä ja omasta rohkeudestaan kohdata talven haasteet. Taikatalvi on kehityskertomus, joka kuvaa kasvamista ja itsenäistymistä lapsuudenperheestä.

Muumimuseo järjestää näyttelyyn maksuttomia, opastettuja koko perheen kävelykierroksia. Kierroksia on torstaisin tämän vuoden puolella 3.11., 24.11. ja 29.12. sekä ensi vuonna 5.1. ja 26.1. Matkaan lähdetään aina klo 18 Hallituskadun ja Näsilinnankadun kulmasta ja kierros päättyy Puutarhakadulle kaupungin virastotalon nurkille noin klo 19.

Valogalleria 2022 – Muumit ja talven taika 28.10.2022–12.3.2023

Näyttelypäällikkö Virpi Nikkari