Muumimuseon perusnäyttely uudistui

Äiti ja lapsi ihailevat Muumimuseon Pyrstötähteä.

Tove Janssonin lahjoittamaan muumitaiteen kokoelmaan perustuva Muumimuseo on uudistettu kevään aikana. Kaikki paperipohjaiset piirrokset ja maalaukset on vaihdettu uusiin aarteisiin museon kokoelmasta. Paperipohjaiset teokset kärsivät valosta, ja siksi niitä voi pitää esillä vain rajoitetun ajan kerrallaan. Tunnelmalliset kolmiulotteiset kuvaelmat ovat edelleen esillä, vain pari herkintä vietiin konservoitavaksi.

Muumimuseon tarina kulkee Tove Janssonin muumikirjojen järjestyksen mukaan, mutta museoon voi hyvin tutustua haluamassaan järjestyksessä. Kulkua ohjaa jokaisesta kahdestatoista Tove Janssonin muumikirjasta tehty iso kirjankansi, jonka kohdalta löytyy kyseiseen kirjaan liittyviä kuvituspiirroksia, maalauksia ja kolmiulotteisia kuvaelmia. Kuvaelmat ovat kuin pieniä näyttämöitä muumikirjojen tapahtumiin.

Muutoksen yhteydessä myös Observatoriota eli museon vaihtuvien näyttelyiden tilaa on laajennettu, jotta vaihtuvia kuvitustaiteen aiheita pystytään esittelemään paremmin. Ilon Wiklandin näyttelyn jälkeen syksyllä on vuorossa Camilla Mickwitzin näyttely.