Marikista Melukylään – Ilon Wiklandin satukuvitukset hurmaavat Observatoriossa

vehreä kylämaisema

Muumimuseon uusi vaihtuva näyttely Marikista Melukylään esittelee monille tuttuja ja nostalgisia Ilon Wiklandin satukuvituksia. Kokonaisuus on laajin Ilon Wikland -näyttely koskaan Viron ulkopuolella.

Ilon Wikland on tehnyt pitkän uran lastenkirjojen kuvittajana, ja hänet tunnetaan erityisesti Astrid Lindgrenin kirjojen kuvituksista. Muumimuseon näyttelyssä seikkailevat Marikki, Melukylän lapset, Se pikkuinen Lotta, Katto-Kassinen, Veljeni Leijonamieli ja monet muut Lindgrenin kirjojen hahmot. Wiklandin kynästä ovat peräisin kirjojen vehreät puutarhat, värikkäät puutalot ja ilmeikkäiden lasten lystikkäät leikit. Teokset ovat lainassa Iloni Imedemaa -museosta Haapsalusta, Virosta.

Ilon Wikland (os. Pääbo) syntyi Tartossa, Virossa vuonna 1930. Wikland vietti lapsuutensa Tallinnassa ja Haapsalussa, kunnes vuonna 1944 hänet lähetettiin Tukholmaan sotaa pakoon. Nuori Wikland sai pian taideopintojen jälkeen paikan kuvittajana Rabén & Sjögren -kustantamossa, jossa tapaaminen kirjailija Astrid Lindgrenin (1907–2002) kanssa johti vuosikymmenien yhteistyöhön. Lindgren oli jo tunnettu lastenkirjailija, kun Wikland teki ensimmäisen kuvituksensa Lindgrenin tekstiin, kirjaan Mio, poikani Mio (1954). Pitkän yhteistyön aikana Wiklandin kuvitukset toivat eloon monet Lindgrenin tunnetuimmista hahmoista. Wiklandin viehättävä maailma, jossa on kaikuja vehreästä virolaisesta maalaismaisemasta, on puhutellut lapsia jo vuosikymmenten ajan.

Ilon Wikland lahjoitti 800 alkuperäistä kirjan kuvitustaan Viroon, Ilonin Ihmemaa -museoon Haapsaluun, lähelle isovanhempiensa kotia.

Ilon Wikland: Isoäitini talo, 2005 © Design Ilon Wikland AB