Kaikkien aikojen laajin Tove Janssonin muumitaiteen kiertonäyttely Japaniin

Suomalaisen kirjailijan ja kuvataiteilijan Tove Janssonin (1914–2001) kaikkien aikojen laajin muumitaiteen näyttely lähtee kiertämään Japania huhtikuussa 2019. Kiertue kestää kaikkiaan kaksi vuotta ja se käsittää kaikkiaan kymmenen museota ja muuta taidenäyttelypaikkaa eri puolilla Japania. Näyttely on yksi tärkeimmistä Suomen ja Japanin diplomaattisuhteiden satavuotisjuhlan tapahtumista 2019.

Moomin: the Art and the Story -näyttely avautuu yleisölle Tokion Mori Arts Center Galleryssä 9.4.2019. Tokion jälkeen näyttely nähdään muun muassa Oitassa, Kanazawassa ja Nagoyassa. Kaikkiaan Japanin kiertue jatkuu maaliskuuhun 2021 saakka. Näyttely käsittää yli 600 Tove Janssonin originaalikuvitusta, piirustusta ja maalausta, sekä runsaasti muuta muumiaiheista esineistöä ja arkistomateriaalia. Suurin osa näyttelyn teoksista ei ole ollut koskaan aiemmin esillä Japanissa.

Tampereen taidemuseon ylläpitämä Muumimuseo sekä Moomin Characters Oy Ltd lainaavat näyttelyyn eniten teoksia. Muumimuseo lainaa originaaliteosten lisäksi näyttelyyn muun muassa Tove Janssonin ja Tuulikki Pietilän harvinaislaatuisen Paraphernalia-kokoelman esineistöä ja luonnosmateriaalia, jota ei ole aiemmin ollut missään esillä Muumimuseota lukuun ottamatta.  Lisäksi yksityiset instituutit, arkistot ja museot ovat lainanneet tai antaneet käytettäväksi kiertueelle muumiaiheista esineistöä aina 1950-luvun varhaisimmista muumituotteista ja keräilyharvinaisuuksista dokumenttifilmeihin ja valokuva-aineistoihin saakka. Näyttely onkin laaja läpileikkaus Tove Janssonin muumitaiteesta aina 1940-luvulta hänen kuolemaansa saakka.

Näyttelykiertueen on tuottanut Japanin suurin sanomalehtitalo Asahi Shimbun. Näyttelyn käsikirjoitus ja kuratointi on japanilais-suomalaista yhteistyötä Tampereen taidemuseon Muumimuseon ja Asahi Shimbunin Cultural Projects -osaston välillä. Muumimuseo on tuottanut lukuisia Tove Janssonin taiteen kiertonäyttelyitä Japaniin jo 1990-luvulta lähtien. Tämä on kuitenkin ensimmäinen kerta, kun museo osallistuu näyttelykonseptin toteutukseen, käsikirjoitukseen ja sisällöntuotantoon.

Muumimuseon näyttelyiden ja muumianimaatioiden myötä muumit tunnetaan Japanissa hyvin. Moni haluaa tutustua alkuperäisiin muumikuvituksiin myös Muumimuseossa Suomessa. Muumimuseon johtaja Taina Myllyharju kertoo: ”Japanilaiset ovat olleet Muumimuseon suurin ulkomainen kävijäryhmä jo vuosikymmenten ajan. Nykyään Muumimuseon kävijöistä noin 30 % on ulkomaalaisia. Humaaneine arvoineen muumit ovat erinomaisia suomalaisen kulttuurin sanansaattajia ympäri maailmaa.”