Tripadvisor palkitsi Muumimuseon Travellers’ Choice 2023 -palkinnolla

Tripadvisor on palkinnut Tampereella sijaitsevan maailman ainoan Muumimuseon Travellers’ Choice 2023 -palkinnolla Erikoismuseoiden kategoriassa. Palkinnon saava kohde saa jatkuvasti erinomaisia arvioita matkailijoilta Tripadvisor-sivustolla. Voittajat sijoittuvat maailmanlaajuisesti 10 parhaan prosentin joukkoon Tripadvisorissa olevista kohteista.

”Tove Janssonin alkuperäiset muumikuvitukset, Tuulikki Pietilän kolmiulotteiset muumikuvaelmat ja Muumimuseon salaperäinen tunnelma luovat kansainvälisestikin ainutlaatuisen kokonaisuuden. Janssonin muumitarinoista löytyy tasoja ja sisältöjä kaikenikäisille kävijöille. Museo avaa muumiseikkailujen lisäksi taiteilijan elämää ja uraa erilaisilla opastuksilla ja työpajoilla”, toteaa Muumimuseon ja Tampereen taidemuseon johtaja Selma Green.

Muumimuseo perustuu Tove Janssonin vuonna 1986 lahjoittamaan muumitaiteen kokoelmaan. Muumimuseo on yksi harvoista naistaiteilijalle omistetuista taidemuseoista. Museossa on vuosittain noin 80 000–100 000 kävijää, ja pandemian jälkeen myös kansainväliset museovieraat ovat palaamassa.

Tripadvisor on maailman suurin matkailuun liittyvä alusta. Matkailijat ympäri maailmaa käyttävät Tripadvisorin sivustoa ja sovellusta löytääkseen paikan, missä yöpyä, vierailla ja syödä perustuen suosituksiin niiltä, jotka ovat käyneet paikoissa aiemmin. Tripadvisorista löytyy jo yli miljardi arviota ja mielipidettä lähes 8 miljoonasta yrityksestä 22 kielellä.

Teksti: Heli Hakala
Kuvat: Heidi Mäenpää