Tripadvisor har belönat Muminmuseet med Travellers’ Choice Award 2023

People walking in to the museum.

Tripadvisor har tilldelat världens enda Muminmuseum Travellers’ Choice Award 2023 i kategorin Specialmuseer. Målet som får utmärkelsen får kontinuerligt utmärkta recensioner från resenärer på Tripadvisor-webbplatsen. Vinnarna rankas bland de bästa 10 procenten av alla listor på Tripadvisor globalt.

”Tove Janssons ursprungliga Mumin-illustrationer, Tuulikki Pietiläs tredimensionella mumintablåer och Muminmuseets magiska atmosfär skapar en unik helhet även internationellt sett. Janssons Mumin berättelser erbjuder innehåll för besökare i alla åldrar. Museet öppnar inte bara upp för Mumin äventyr, utan utforskar också konstnärens liv och karriär genom olika guidade turer och workshops,” säger Selma Green, Direktör för Muminmuseet och Tammerfors konstmuseum.

Muminmuseet är baserat på Tove Janssons Mumin konstsamling som hon donerade år 1986. Museet är en av de få konstmuseerna dedikerade till en kvinnlig konstnär. Museet lockar årligen cirka 80 000–100 000 besökare, och efter pandemin återvänder även internationella museibesökare.

Tripadvisor är världens största plattform för resenärer. Resenärer från hela världen använder Tripadvisors webbplats och app för att hitta platser att bo på, besöka och äta baserat på rekommendationer från de som har varit där tidigare. Tripadvisor har nu över en miljard recensioner och åsikter om nästan åtta miljoner företag på 22 språk.