Muumimuseo on mukana Manse Pridessa 13.–17.6.2023

Muumimuseo järjestää Manse Priden kunniaksi ohjelmaa sekä museossa että lauantain juhlassa Sorsapuistossa. Museossa luetaan päivittäin valittuja otteita Tove Janssonin ystävilleen ja läheisilleen kirjoittamista kirjeistä. Muumimuseon Ateljeen taidetyöpajassa virittäydytään kukkaistunnelmiin sateenkaarihengessä. Lauantaina 17.6. museon Taidekärryt jalkautuvat työpajoineen Sorsapuistoon Pride-juhlakansan joukkoon.

Toven kirjeitä

Toven sanat johdattelevat hänen henkilökohtaiseen elämäänsä ja ihmissuhteisiinsa, jotka vaikuttivat myös muumitarinoihin.  Miksi Taikurin hattu -kirjan Taikuri mahtaa etsiä kiihkeästi Kuningasrubiinia? Ketä ovatkaan maailman viimeinen lohikäärme tai Tiuhti ja Viuhti? Lukuhetkissä koet tutut alkuperäiset kuvitukset uudesta näkökulmasta.

Lukutapahtumat Muumimuseossa päivittäin klo 14 Manse Pride -viikolla 13.–17.6.2023. Tapahtuma sisältyy pääsymaksuun.

Kaikkien kukkien niitty -nonstoptyöpaja Ateljeessa

Muumilaakson rauhassa kasvaa niin valtava määrä moninaisia kukkia, ettei hemulikaan niitä kaikkia tunnista. Kootaan yhdessä ihasteltavaksi kaikkien kukkien niitty.

Maalaa kasvi, jota kukaan ei ole vielä löytänyt. Kasvisi voi olla hattivatinsähkönsininen, musta tulppaani, rubiininpunainen ruusu, hurjan angostuuran alalaji tai vaikkapa pilvenhattarasta kyhätty pioni.

Ohjatussa nonstop-taidetyöpajassa maalataan guassivärein yhteisöllisesti kukkaniitty, joka on esillä Muumimuseon Ateljeessa koko kesän ajan.

Työpaja sisältyy museon pääsymaksuun ja Ateljee on avoinna päivittäin klo 12–16. Työpaja sopii kaiken ikäisille.

Salaperäiset siemenet ja Muumimuseon taidekärryt Sorsapuistossa

Muumimuseon taidekärryt jalkautuvat Manse Priden juhlayleisön pariin Sorsapuistossa lauantaina 17.6. klo 14–17. Taidekärryt ovat pullollaan salaperäisiä siemeniä, jotka pitää kylvää juuri juhannusiltana, jotta niiden taika toteutuu. Siemenet tarvitsevat suojakseen salaisen kylvöpussin, jonka tarvikkeet ja ohjeet saat taidekärryjen ohjaajilta. Työpaja on maksuton ja sopii kaiken ikäisille. Sateen sattuessa Taidekärryt löytyvät Tampere-talon aulasta.

Ihmisinä yhdessä!

Piirretty sydämen muotoinen kukkaseppele.

Muumimuseon nonstop-työpajassa kootaan yhdessä ihasteltavaksi kaikkien kukkien niitty.

Teksti: Mari Liimatainen