Muumimuseo ja Tampere Suomi 100 -juhlavuoden suurtapahtumassa Tukholmassa

100-vuotiasta Suomea juhlitaan myös Ruotsissa. Suomi 100 -kaupunkijuhlaa vietetään 24.-26.8.2017 Kungsträdgårdenin puistoalueella Tukholmassa. Kolmipäiväiseen tapahtumaan odotetaan noin 100 000 kävijää. Myös Muumimuseo ja Tampere on näyttävästi mukana juhlallisuuksissa.

STHLM/SUOMI -kaupunkijuhla on kaikille avoin tapahtuma ja suurin Suomen rajojen ulkopuolella järjestettävä juhlavuoden yleisötapahtuma. Virallista Ruotsia ja Suomea edustavat tapahtumassa Ruotsin kuningaspari ja Suomen presidenttipari sekä molempien maiden pääministerit. Tampereen kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Anna-Kaisa Ikonen osallistuu suurtapahtuman avajaisiin torstaina 24.8. sekä avajaisten jälkeen järjestettävään seminaariin.

Tampere esittäytyy suurtapahtumassa näyttävästi kahden kontin voimin. Tapahtumapalveluiden päällikkö Saara Saarteinen Visit Tampere Oy:stä kertoo, että tukholmalaisille halutaan esitellä nuorekas ja houkutteleva Tampere. Samalla muistutetaan, että Tukholmasta pääsee noin tunnissa suoralla lennolla Tampereelle. Tapahtumassa tukholmalaiset saavat kokea tamperelaisen elämyksen, maistaa paikallisia herkkuja ja tutustua Tampereen tapahtumiin ja nähtävyyksiin.

– Toinen konteista on pop-up muumimyymälä, jossa kerrotaan maailman ainoasta Muumimuseosta ja houkutellaan tukholmalaisia Tampereelle. Myyntiin tulee museon omista tuotteista muumimukeja, muumisuklaata, muumikortteja ja muumijulisteita. Toinen on Café Tampere -niminen kaksikerroksinen ruokakontti, josta saa muun muassa tamperelaisia kanansiipiä. Kontissa tuodaan myös esille Tamperetta monipuolisena tapahtumakaupunkina, Saara Saarteinen kertoo.

Tampereen pisteellä seikkailevat myös muumihahmot Niiskuneiti ja Muumipeikko, jotka houkuttelevat yleisöä Tampereelle Muumimuseoon.

Suomi esittäytyy Tukholmassa monipuolisella ohjelmalla. Juhlassa esiintyy liki 300 artistia, musiikin ohella lavalla nähdään muun muassa stand up -komiikkaa, lastenteatteria, sirkustaidetta ja kirjailijakohtaamisia. Päiviin mahtuu myös Suomi-Ruotsi -minimaaottelu, näyttelyitä ja ajankohtaisia paneelikeskusteluja. STHLM/Suomi -tapahtuman pääjärjestäjä on Suomen suurlähetystö.

Tampereen lisäksi juhlaan osallistuu Suomen kaupungeista Turku, joka esittelee paikan päällä Tom of Finland -kuvataidenäyttelyä, festivaalitunnelmaa ja paikallista designia.

www.sthlmsuomi.se

Saara Saarteinen