Muumilaakso-animaation maailmanensi-ilta – Fanitilaisuus 25.1.2019

Muumimuseo ja Tampere-talo tarjoavat 200 nopeimmalle muumifanille mahdollisuuden päästä katsomaan uuden Muumilaakso-animaation jakso ennakkonäytöksessä maailmanensi-illan yhteydessä pe 25.1.2019.

Uusi muumianimaatiosarja, suomalaisen Gutsy Animations -tuotantoyhtiön Muumilaakso saa maailmanensi-iltansa Helsingissä 25. tammikuuta 2019. Muumimuseossa ja Tampere-talossa järjestetään samaan aikaan todellisille muumifaneille omat ensi-iltajuhlat ja oma ennakkonäytös. Muumilaakso-jakso on ennakkoon nähtävissä vain Helsingin kutsuvierastilaisuudessa sekä Muumimuseon ja Tampere-talon fanitilaisuudessa. Televisiossa sarja nähdään vasta kuukautta myöhemmin, 25.2.2019 alkaen Ylen kanavilla. Sarjan suositusikäraja on 7.

Mikä olisikaan autenttisempi paikka virittäytyä uuden muumianimaation tunnelmaan kuin maailman ainoa Muumimuseo? Fanitapahtuma alkaa Muumimuseosta, joka on auki ainoastaan tapahtumavieraille 25.1. klo 18 alkaen. Tämän jälkeen vieraat pääsevät Tampere-talon Maestro-salissa osaksi Helsingin juhlahumua Ylen välittämän suoratoiston välityksellä. Juhlaohjelmassa kuullaan mielenkiintoisia juhlapuheita ja tavataan animaation tekijöitä ja ääninäyttelijöitä. Juhlaohjelman jälkeen katsomme yhdessä Muumilaakso-animaation jakson yksityisnäytöksessä. Tarjolla leffaevästä muumien tapaan. Jakso on englanninkielinen ja pitää sisällään suomen- ja ruotsinkielisen tekstityksen. Tapahtuman vieraille on luvassa myös kilpailu. Illan aikana selviää, kuka löytää kadonneen rubiinin. Voittaja pääsee vierailulle Muumilaakso-animaatiota tekevän Anima Vitaen studiolle Helsinkiin. Palkinto on kahdelle.

Muumilaakso-animaation tuotannosta vastaa joukko palkittuja kansainvälisiä huippuosaajia. Gutsy Animationsin luova johtaja ja vastaava tuottaja Marika Makaroff on aiemmin työskennellyt useiden palkittujen tv-sarjojen parissa. Ohjaaja, Oscar -palkittu Steve Box, on tunnettu Wallace and Gromit -animaatioista. Käsikirjoituksesta vastaa Emmy-palkittu käsikirjoittajakaksikko Mark Huckerby ja Nick Ostler. Tuottaja John Woolley on niin ikään BAFTA-palkinnon voittaja. Suomenkielisen animaation ääninäyttelijöinä kuullaan mm. Joonas Nordman Muumipeikkona, Satu Silvo Muumimammana, Ville Haapasalo Muumipappana, Alina Tomnikov Niiskuneitinä, Kiti Kokkonen Pikku Myynä, Olavi Uusivirta Nuuskamuikkusena ja Markku Haussila Nipsuna. Englanninkielistä sarjaa tähdittää mm. Kate Winslet Vilijonkkana. Animaatiossa kuullaan uutta musiikkia myös Sony Music Entertainmentin ja Columbia Recordsin artisteilta. Kappaleet täydentävät sarjaan sävellettyä alkuperäistä musiikkia, josta vastaavat suomalaiset Pekka Kuusisto ja Samuli Kosminen. Uuden Muumilaakso-animaation visuaalisessa ilmeessä maalaukselliset elementit yhdistyvät 3D-animaatiohahmoihin. Koko perheen animaatio on myyty laajaan kansainväliseen levitykseen. Ylen kanavilla sarja alkaa pyöriä helmikuussa.

Tove Jansson lahjoitti alkuperäisten muumikuvitusten kokoelman Tampereen taidemuseolle 1986. Kokoelman kuvitukset ja Tuulikki Pietilän kolmiulotteiset kuvaelmat ovat toimineet innoittajina ja apuna uuden Muumilaakso-animaation tekijöille, jotka ovat vierailleet useita kertoja Muumimuseossa tutkimassa ja ihailemassa teoksia.

Muumimuseossa avataan 25.4.2019 muumianimaatioiden historiasta kertova näyttely Muumianimaatiot – Seikkailuja ja turvallisuudentunnetta. Muumianimaatioita on tehty jo lähes 60 vuotta. Tunnetuin muumianimaatio on japanilainen Muumilaakson tarinoita, jota on esitetty yli 120 maassa. Erilaisia animaatioita yhdistää yksi asia. Ne kaikki ovat oman aikansa tulkintoja Tove Janssonin muumikirjoista ja -sarjakuvista. Muumimuseon näyttely tuo animaatioiden kuvien rinnalle alkuperäiset kuvituspiirrokset museon omista kokoelmista – kuvituspiirrokset, joita ilman yhtäkään animaatioista ei olisi olemassa.

Tapahtumalippu sisältää ennakkonäytöksen Tampere-talon Maestro-salissa, leffaeväät sekä pääsyn Muumimuseoon.

Näytöksiä järjestetään vain yksi ja lippuja on myynnissä 200 kpl. Liput 29€ / kpl.

Lippuja saa Lippu.fi-verkkokaupasta ja Tampere-talon lipunmyynnistä 12.1. klo 9 alkaen.

Tervetuloa!