Hae Nuoreksi kuraattoriksi Vesipisara-projektiin!

julisteessa on tietoa projektista

Hae Nuoreksi kuraattoriksi Vesipisara-projektiin!

Oletko tamperelainen ja 8–15-vuotias? Ovatko taide ja kirjat sinun juttusi? Tiedätkö Peppi Pitkätossun, muumit ja pienen merenneidon? Haluatko tutustua taidenäyttelyn tekemiseen? Kiinnostaako sinua tasavertaisuus ja kestävä kehitys? Hae Nuoreksi kuraattoriksi Vesipisara-projektiin!

Nuoret kuraattorit osallistuvat Suomen, Tanskan, Viron ja Islannin yhteiseen projektiin, joka yhdistää pohjoismaista lastenkirjallisuutta ja kuvitustaidetta YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin.

Hankkeessa saat tehdä taidenäyttelyn ja siihen ohjelmaa yhdessä muiden maiden Nuorten kuraattoreiden kanssa Muumimuseon, H. C. Andersenin ja Ilonin Ihmemaan taidekokoelmista. Kunkin maan Nuoret kuraattorit kokoontuvat kerran kuussa kevään ajan omassa museossaan ja verkon välityksellä toisten maiden Nuorten kuraattorien kanssa. Toiminnassamme otetaan huomioon ajantasaiset koronasuositukset.

Hakuohjeet

Nuoriin kuraattoreihin voivat hakea kaikki tamperelaiset 8-15-vuotiaat lapset ja nuoret. Ryhmään valitaan hakemuksen perusteella kolme tamperelaista lasta tai nuorta. Valinnan tekevät Muumimuseon museoamanuenssi Riikka Kuittinen ja museolehtori Minna Honkasalo. Valinnasta ilmoitetaan hakijoille 23.12. mennessä.

Hakemuksen tulee sisältää seuraavia asioita:

– Kirjoita, miksi olet kiinnostunut hakemaan Nuoriin kuraattoreihin. (pituus max A4)
– Kuvaa lyhyt video, jossa kerrot mikä on lempihahmosi muumeista, Astrid Lindgrenin kirjoista tai H. C. Andersenin saduista. (Pituus max 2 min.)

Hakuaika 17.12.2020 saakka. Hakemukset sähköpostilla osoitteeseen minna.honkasalo@tampere.fi

_______________________________________

Avoin haku 8-15-vuotiaille pohjoismaisen kirjallisuushankkeen Nuoret kuraattorit -ryhmään

Kansainvälinen kulttuurihanke Vesipisara (Waterdrop) yhdistää pohjoismaisia lastenkirjallisuuden klassikkoja ja YK:n kestävän kehityksen tavoitteita. Vesipisara-projektissa on mukana Suomesta Muumimuseo, Tanskasta H. C. Andersenin museo, Virosta Ilonin Ihmemaa ja Islannista Kòpavogurin Kulttuuritalo.

Projektissa jokaisessa maassa Nuoret kuraattorit yhdessä paikallisen koululuokan ja museon kanssa luovat ohjelmaa ja työpajoja teemoista sekä kokoavat yhdessä muiden maiden Nuorten kuraattoreiden kanssa taidenäyttelyn. Nuoret kuraattorit valitaan avoimella haulla, jossa pääpaino on lasten ja nuorten itseilmaisulla ja ainutkertaisilla ideoilla. Päämääränä lasten osallistamisella on lasten äänen ja mielipiteiden kuulemisella ja niiden esille tuomisella. Projekti nostaa lapset aktiivisiksi tekijöiksi.

Projektin aikana lapset oppivat tämän hetken ajankohtaisista ja tärkeistä teemoista, kuten ekologisuudesta, tasa-arvosta, kestävästä kehityksestä ja suvaitsevaisuudesta. YK:n kestävän kehityksen tavoitteissa esiintyviä teemoja voi löytää myös pohjoismaisen lastenkirjallisuuden klassikoissa. Lisäksi projektissa halutaan löytää uusia ideoita ja toimintamalleja lasten osallistamiseen kulttuuri-instituutioiden toimintaan. Tavoitteena on rohkaista pohjoismaisia kulttuuritoimijoita kehittämään innovatiivisia, informaalia oppimista hyödyntäviä kulttuuritapahtumia yhteisiä humaanisia arvoja esille tuoden.

Kolmevuotinen Vesipisara-projekti alkaa Suomessa vuoden 2021 alussa ja huipentuu lasten ja nuorten kokoamaan vuosittaiseen taidenäyttelyyn ja niihin liittyviin työpajoihin. Projektin ovat kehittäneet yhteistyössä Muumimuseo, H. C. Andersenin museo, Ilonin Ihmemaa ja Kòpavogurin Kulttuuritalo Pohjoisen kulttuurirahaston ja Pohjoismaisen kulttuuripisteen tuella.

Lisätietoja:

Museolehtori Minna Honkasalo