Talviunilta joulutunnelmaan Muumimuseossa!

Kuten kaikki tiedämme, muumit nukkuvat talviunta, autuaan tietämättöminä talvesta ja lumesta, mutta myös muun maailman joulukiireistä ja -touhotuksista. Kirjassaan Näkymätön lapsi ja muita kertomuksia Tove Jansson kirjoitti kuitenkin muumien yllättävästä kohtaamisesta joulun kanssa. Kirjan novellissa Kuusi muumiperhe ihmettelee outoa hötäkkää ympärillään: kiireiset hemulit kulkevat ympäriinsä hokien lahjoista ja ruuista, pienet nyytit ovat täynnä suurta odotusta ja kiihtynyt Kampsu raahaa erilaisia pusseja ja kääröjä. Tämän keskellä muumiperhe ihmettelee, mistä oikein on kysymys, kuka tai mikä on tämä paljon puhuttu joulu.

Jouluisessa tarinassa kohtaavat Toven toisaalta rento ja hötkyilemätön elämänasenne ja toisaalta juhlien ja vieraanvaraisuuden arvostaminen. Novellin pohjalta voi varmaan jokainen lukija tunnistaa jokavuotisen pulman siitä, miten järjestää ihana tunnelmallinen joulu ja samaan aikaan pitää kiire, puuha ja stressi aisoissa. Kirjan kertomus päättyy tunnelmalliseen kuvaukseen hiljaisesta seesteisestä jouluyöstä, jossa kaikki ovat kokoontuneet hartaina kuusen äärelle. Pimeässä yössä loistavat kynttilät, kimaltavat koristeet, yltäkylläiset tarjoilut ja huolella valitut lahjat tuovat oman lisänsä Muumilaakson loppujen lopuksi pakahduttavaan joulutunnelmaan, joka pohjautuu kaikkialla vallitsevaan ystävyyteen, lämpöön ja välittämiseen.

Oli oma suhtautuminen jouluun ja jouluvalmisteluihin mikä tahansa, voi Muumimuseossa nauttia joulunajasta. Mikäli ei ole erityisen innostunut joulusta tai haluaa siitä pienen tauon, museo soveltuu mainiosti jouluhössötyksistä pakenemiseen, Muumilaaksossa kun ei mainitusti joulua yleensä vietetä. Jos taas on vannoutunut jouluihminen, voi täysin rinnoin osallistua museon joulunviettoon. Joulunodotusta helpottaa Ateljeen kuusenkoristetyöpaja, jossa voi joka päivä tehdä oman joulukuusenkoristeensa. Ateljeen työpaja on saanut innoituksensa paitsi Kuusi-novellista, myös Toven ja hänen elämänkumppaninsa Tuulikki Pietilän tekemästä museossa esillä olevasta Kuusi-kuvaelmasta. Kuvaelman joulukuusen koreat koristeet ovat Toven ja Tuulikin tekemiä ja löytämiä. Latvassa keikkuu silkkiruusu, ja oksilta löytyy muun muassa kristalleja, näkinkenkiä, vanhoja koruja ja muita aarteita. Ja jos joulun jälkeen oma kuusi alkaa kyllästyttää, voi Ateljeessa askarrella siihen piristystä aina loppiaiseen saakka.

Se ken mieltää joulun vuoden parhaaksi ajaksi, suuntaa museoon jo joulunalusviikonloppuina. Silloin voi istahtaa hetkeksi alas ja rauhoittua nauttimaan ääneen luetun Kuusi-novellin tunnelmasta. Ehkä kannattaa varata aikaa museokäynnille myös välipäivien kevennykseksi, silloin ääneen lukijoista löytää erityisiä muumi- ja jouluihmisiä!

Kuusi-novellin ääneen luku klo 13 lauantaisin ja sunnuntaisin 1.–2.12., 8.–9.12., 15.–16.12. ja joka aukiolopäivä 27.12.18–6.1.2019.

Kuusenkoriste-työpaja Ateljeessa klo 12–16 museon aukiolopäivinä 1.12.2018–6.1.2019.

Työpaja ja lukuhetki sisältyvät pääsylipun hintaan.

Tervetuloa!