Talviuni vs. joulunietto – Tulkintoja Tove Janssonin Kuusi-novellista

Muumit nukkuvat talviunta ja ovat autuaan tietämättömiä joulustressistä, loputtomista lahjalistoista, jouluruokaähkystä ja pakollisista vierailuista sukulaisten luokse. Kuusi-novellissa Tove Jansson kuitenkin kirjoittaa muumien yllättävästä kohtaamisesta joulun kanssa. Kertomuksessa muumit ryhtyvät saman tien valmistautumaan joulun tuloon omaan tyyliinsä. Kynttilät loistavat lumihangessa, kuusi koristeltu kauniilla esineillä ja koristeilla, pöydät notkuvat herkkuja – ja kaikki ovat tervetulleita muumien ystävälliseen ja lämpöiseen joulutunnelmaan. Tarinassa kohtaavat Toven toisaalta rento ja hötkyilemätön elämänasenne ja toisaalta juhlien ja vieraanvaraisuuden arvostaminen.

Joulupyhien jälkeen saamme suureksi iloksemme muumimaisen kirjavan joukon vierailevia lukijoita Kuusi-novellin lukutuokioihimme. Tule kuuntelemaan lempilukijaasi tai tule vaikka useampana päivänä. Kuuntelisitko mieluiten Juha Hurmetta vai sittenkin Saara Särmää? Tarina pysyy, tulkinta vaihtuu!

Lukeminen alkaa klo 13. Novellin kesto noin 20 minuuttia lukijasta riippuen.

To 27.12. Sirkku Peltola, näytelmäkirjailija

Pe 28.12. Saara Särmä, feministi, tutkija, taiteilija

La 29.12. Juha Hurme, teatteriohjaaja, kirjailija

Su 30.12. Veera Degerholm, näyttelijä, käsikirjoittaja

Ke 2.1. Ville Pirinen, sarjakuvataiteilija, muusikko

To 3.1. Marko Annala, rocklyyrikko, kirjailija

Pe 4.1. Uhana Design, Mira Vanttaja ja Hanna Virkamäki

La 5.1. Olivia Rouge, burlesque-taiteilija

Su 6.1. Salla Simukka, kirjailija

Jos jouluintoa riittää, kannattaa piipahtaa museon Ateljeehen Muumit kuusessa -joulukoristetyöpajaan.

Ja koska muumit nukkuvat tavallisesti joulunaikaan talviunta, meille ovat erittäin tervetulleita myös he, jotka eivät ollenkaan halua joulufiilistellä!

Lukutuokio ja työpaja sisältyvät museon pääsylippuun.