Valon ja varjon juhla – talven selkä taittuu Muumimuseossa juhlien

Tove Janssonin Taikatalvi-kirjassa metsän olennot sytyttävät keskitalvella suuren nuotion saadakseen pimeyden väistymään ja auringon palaamaan taivaalle. Juhla alkaa, rumpu soi ja tanssi kiihtyy. Hangelle heijastuu talven eläjien heiluvia ja huojuvia varjoja takkutukkineen, häntineen, ja sarvineen.

Muumimuseossa juhlitaan valon lisääntymistä varjojen kanssa leikkien.  Ennen näkemättömiä hahmoja ja uusia tarinoita syntyy taianomaisesti varjoteatterin keinoin. Ateljeen nonstop-työpajassa tallennetaan varjoja ja leikataan siluettikuvia.  Millainen varjo sinusta heijastuisi juhlavalojen hehkuessa? Olisitko ihana oma itsesi vai muututko täysikuun aikaan täysin eri hahmoksi?

Talvilomaviikkoja vietetään Muumimuseossa 18.2.–5.3.2023. Yleisöopastuksia järjestetään jokaisena museon avoinnaolopäivänä  klo 11 suomeksi ja klo 13 englanniksi. Ateljeen ohjattu nonstop-työpaja on poikkeuksellisesti avoinna koko päivän kaikkina museon aukiolopäivinä. Opastukset ja työpaja sisältyvät pääsylipun hintaan.

Taikatalvi -kirjan kuvituksien valon ja varjon leikkiä voit ihastella museon alkuperäiskuvitusten lisäksi myös Tampereen keskustan Valogallerian Muumit ja talven taika -näyttelyssä 12.3. saakka.  Valoteokset ovat esillä iltaisin pimeän aikaan klo 23 asti.

Teksti: Mari Liimatainen
Kuvat: Maija Keränen