Pyrstötähti-konsertti Muumimuseossa yhteistyössä Tampere Chamber Musicin kanssa

Tampere Chamber Music -festivaalin kamarimusiikkiesityksiä kuullaan tammikuussa 2024 Tampere-talossa, Muumimuseossa, Tampereen Vanhassa kirkossa ja Pirkanmaan musiikkiopistossa. Muumimuseon Pyrstötähti-konsertti aloittaa festivaalin torstaina 25.1.2024 klo 19.30.

Rakastetun Tove Janssonin kirja Muumipeikko ja pyrstötähti kuvaa uhkaa, joka yhtäkkiä rikkoo Muumilaakson rauhan. Teoksessa epämääräinen jännitys kasvaa vähitellen käsin kosketeltavaksi hädäksi tulevasta. Tuhoutuuko Muumilaakson idylli pyrstötähden törmäykseen?

Jansson kirjoitti toisen muumikirjansa osittain sodan aikana, mikä näkyy kirjan tapahtumissa ja osittain jopa ahdistavassa tunnelmassa. Ajankohtainen teos kääntyy kamarimusiikkikonsertiksi, joka kuljettaa kuulijan kirjan tunnelmasta toiseen. Tunnelmaa pimeydestä huikaisevaan valoon johdattaa taiteilija Hanna Vihriälän huikea kimmeltävä Pyrstötähti-veistos.

Konsertin jälkeen museoon voi halutessaan jäädä ihailemaan esimerkiksi Muumipeikko ja pyrstötähti -kirjan kuvituksia. Konsertti sopii myös lapsille 7-vuotiaista ylöspäin. Konsertti saattaa sisältää voimakkaita valoja.

Tampere Chamber Music -festivaali järjestetään kahdeksannen kerran torstaista sunnuntaihin 25.–28.1.2024. Tapahtuma tarjoaa yleisölle ainutlaatuisen mahdollisuuden kamarimusiikkielämyksiin keskellä talvea kesän festivaalikauden ulkopuolella. Festivaalin tarkoitus on edistää kokonaisvaltaista hyvinvointia sekä taiteen ja tieteen yhteyttä musiikin keinoin.

Tulevan festivaalin teema on ”Tähtitarhassa”. Monia rakkaita säveltäjiä on viime vuosina poistunut luotamme tähtitarhaan. Festivaali muistelee Jouni Kaipaisen, Jaakko Kuusiston ja Kaija Saariahon sävelillä heidän elämäänsä ja valtavaa musiikillista ja humaania perintöään.

Tampere Chamber Music -festivaalin toteutumista tukevat Tampere-talo, Tampereen kaupunki, Musiikin edistämissäätiö (MES) ja Niilo Helanderin säätiö. Lisäksi yhteistyössä ovat Suomen Musiikkilääketieteen yhdistys (Smuly), Tampereen korkeakouluyhteisö, Tampereen seurakunnat, Muumimuseo, Pirkanmaan musiikkiopisto, TAMK Musiikki ja Tampereen seudun ammattiopisto Tredu.

Teksti: Minna Honkasalo ja Hanna Kilpinen