Pop up Muumimuseo Tukholman saaristossa

Pop up Muumimuseo valloittaa kesällä Tukholman saariston kruunun, Vaxholmin Kastelletin. Saariston suosituimpiin turistinähtävyyksiin kuuluvassa linnoitussaaressa vietetään muumien juhlavuotta #MEIDÄNMERI-teemalla.

Muumimuseo tuottaa Kastelletiin juhannuksena avautuvan Pop up Muumimuseo: Muumien meriseikkailut -kesänäyttelyn. Lapsiperheille suunnatussa pienessä digigrafi-näyttelyssä pääsee muumien kanssa keskellä aaltoja, tyrskyjä ja maininkeja ja tapaa outoja mereneläviä.

Muumit rakastavat merta ja meri onkin läsnä kaikissa muumikirjoissa. Meren olemus vaihtelee jopa saman tarinan sisällä kesäauringossa kimmeltävästä raivoisasti myrskyävään, ja siellä elää mitä ihmeellisimpiä otuksia, kuten mamelukkeja, lamppukaloja, mustekaloja ja drontti Edvard. Alati muuttuva ja tutkimaton meri tarjoaa muumien seikkailuille mitä otollisimmat olosuhteet! Meritunnelmaiseen näyttelyyn on koottu kuvituksia viidestä eri kirjasta.

Kuva: Tove Janssonin kansikuvapiirros kirjaan Muumipappa ja meri, 1966. Muumimuseo, Tampereen taidemuseon Muumilaakson kokoelma © Moomin CharactersTM