Muumimuseon perusnäyttely uudistuu – museo on suljettu 22.3. –19.4.2021

Edit: Muumimuseo on suljettu 22.3.-19.4.2021

Muumimuseon perusnäyttely Kuinkas sitten kävikään? uudistetaan keväällä 2021. Museon kaikki paperipohjaiset kuvitukset vaihdetaan ja Observatoriota eli museon vaihtuvien näyttelyiden tilaa laajennetaan. Uudistustyön vuoksi koko museo joudutaan sulkemaan 22.3. –19.4.2021.

Muumimuseo perustuu Tove Janssonin lahjoittamaan muumitaiteen kokoelmaan. Paperipohjaiset teokset kärsivät valosta, ja siksi niitä voi pitää esillä vain rajoitetun ajan kerrallaan. Muutoksessa perusnäyttelyn tarina säilyy ennallaan, ja ainoastaan esillä olevat teokset vaihdetaan toisiin museon omista kokoelmista. Tunnelmalliset kolmiulotteiset kuvaelmat pysyvät museossa, vain pari herkintä viedään konservoitavaksi.

Perusnäyttelyn uudistamisen yhteydessä Observatoriota laajennetaan, jotta siellä voidaan esitellä monipuolisemmin kuvitustaiteen näyttelyitä. Vuonna 2021 Muumimuseossa esitellään Ilon Wiklandin ja Camilla Mickwitzin kuvitustaidetta. Ilon Wiklandin kuvitukset ovat hurmanneet Astrid Lindgrenin kirjoissa ympäri maailmaa. Camilla Mickwitzin kuvitustaide on tullut tunnetuksi mm. Pikku Kakkosen kautta.

Muumimuseossa voi siis jatkossakin eläytyä suuresta tuhotulvasta vaarallisen juhannuksen kelluvaan teatteriin ja majakkasaaren arvoituksesta muumiperheen marraskuiseen katoamismysteeriin!