Muumimuseon muumianimaatioista kertova näyttely avautuu Washingtonissa

Muumipeikko ja Nuuskamuikkunen seisovat puulattialla.

Suomen Washingtonin-suurlähetystö tuo Muumianimaatiot – Seikkailuja ja turvallisuudentunnetta -näyttelyn Yhdysvaltoihin. Näyttely on nähty aiemmin maailman ainoassa Muumimuseossa Tampereella, josta se lainataan nyt ensi kertaa ulkomaille. Muumianimaatiot-näyttely on esillä kansallisessa lastenmuseossa Washingtonissa 3.9.2021–9.1.2022. Näyttely avaa muumianimaatioiden pitkää historiaa, ja muumitarinoiden avulla käsitellään myös muumien yleismaailmallisia arvoja kuten yhdenvertaisuutta ja luonnon kunnioittamista. Animaatiot perustuvat Tove Janssonin (1914–2001) muumikirjoihin ja sarjakuviin.

“Muumit kunnioittavat luontoa ja elävät harmoniassa ympäristönsä kanssa. Muumitarinoiden arvot, kuten myötätunto ja avarakatseisuus, ovat ajasta ja paikasta riippumattomia ja nyt kenties ajankohtaisempia kuin koskaan. Tarinat Muumipeikon kasvusta ja kohtaamisista tarjoavat meille mahdollisuuden oppia lisää omasta inhimillisyydestämme, ihmissuhteistamme ja tunteistamme,” kertoo Roleff Kråkström, Moomin Charactersin toimitusjohtaja.

Kansallinen lastenmuseo on USA:ssa toimiva kansallinen kulttuuri- ja koulutusinstituutio, joka tarjoaa lapsille ja perheille tieteeseen, teknologiaan, tekniikkaan, taiteeseen ja matematiikkaan keskittyviä kokemuksia. ”Olemme innoissamme siitä, että kansallinen lastenmuseo saa olla kumppanina tämän muumianimaationäyttelyn kansainvälisessä ensiesittelyssä”, sanoo museon toimitusjohtaja Crystal R. Bowyer. ”Museo sijaitsee maamme pääkaupungissa ja on kongressin kansallisesti merkittäväksi toimijaksi tunnustama. Meille on tärkeää tukea toiminnallamme globaalia kulttuurikasvatusta sekä niitä arvoja, joita muumitkin edustavat.”

Muumianimaatioita kuudelta vuosikymmeneltä ympäri maailmaa

Ensimmäinen televisiossa esitetty muumianimaatio oli vuonna 1959 ensi-iltansa saanut saksalainen mustavalkoinen marioneteilla tehty nukkeanimaatio. Uusin kansainväliseen levitykseen lähtenyt animaatio on suomalaisen Gutsy Animations -tuotantoyhtiön upea 3D-animaatio Muumilaakso (2019). Muumianimaatiot-näyttelyssä on mukana myös tähän asti tunnetuin muumianimaatio, suomalais-hollantilais-japanilaista yhteistuotantoa oleva Muumilaakson tarinat (1990), jota on esitetty jo yli 120 maassa. Harvinaisempia sarjoja ovat puolalainen nukke- ja pala-animaatio vuodelta 1977 sekä ainoastaan Japanissa näytetty animaatiosarja vuodelta 1969.

© Augsburger Puppenkiste und Hessischer Rundfunk.

tässä vapaaehtoinen kuvateksti

Kaikkia 60 vuoden aikana tehtyjä muumianimaatioita yhdistää yksi asia. Ne ovat oman aikansa tulkintoja Tove Janssonin muumikirjoista ja -sarjakuvista. Muumimuseo tuo näyttelyyn animaatioiden stillkuvien rinnalle tutkittavaksi korkealaatuiset digigrafia-vedokset Tove Janssonin alkuperäisistä kuvituksista.

Tove Janssonin perintö on voimissaan 20 vuotta taiteilijan kuoleman jälkeen

Sukupolvet ympäri maailmaa ovat kasvaneet katsoen Muumilaakson hahmojen seikkailuja. Suomessa on katsottu samaa Muumilaakson tarinat -sarjaa yhtäjaksoisesti 1990-luvulta lähtien. Huolimatta siitä, onko koskaan katsonut muumeja, tämä näyttely tempaa mukaansa – muumitarinat kiehtovat sekä aikuisia että lapsia.

MOOMIN (1990) © Moomin Characters™ / Animation © Dennis Livson and Kindernet Entertainment Ltd.

Taas vapaaehtoinen

“Tove Jansson on yksi kaikkien aikojen suosituimmista suomalaistaiteilijoista. Hänen muumitarinoitaan rakastavat niin suomalaiset kuin ulkomaalaisetkin yleisöt. On ollut hienoa huomata, että muumit herättävät yhä enemmän kiinnostusta myös täällä Yhdysvalloissa”, toteaa Mikko Hautala, Suomen Yhdysvaltain-suurlähettiläs.

Muumianimaatiot – Seikkailuja ja turvallisuudentunnetta -näyttely perustuu Muumimuseon samannimiseen näyttelyyn. Kansallisessa lastenmuseossa nähtävä näyttely on tuotettu yhteistyössä Muumimuseon, Suomen Washingtonin-suurlähetystön, Washingtonissa sijaitsevan kansallisen lastenmuseon, Gutsy Animations Ltd:n ja Moomin Characters Ltd:n kanssa. Näyttelyä ovat tukeneet Finarte ja Lovi Ltd.