MUSEOTAPAHTUMAT PERUUTETTU – Muumimuseo mukana Tampereen Kirjaviikolla 23.-29.11.2020

Muumimuseon tapahtumat Tampereen Kirjaviikolla on peruttu koronatilanteen vuoksi. Museolipun saa edelleen 10 eurolla Kirjaviikon aikana.

Muumimuseossa ei ole tarjolla ääneenlukupalvelua tai kirjakeskustelijaa. Myös Aulaklubin luennot on peruttu.

Tampereen Kirjaviikko 23.11. – 29.11.2020 kokoaa kirjallisuuden ystävät ja harrastajat Tampere-taloon koko marraskuun viimeiseksi viikoksi. Teemaviikko järjestetään Tampereen Kirjamessut – Kirjafestarit -tapahtuman siirryttyä vuodella eteenpäin marraskuulle 2021. Muumimuseo on mukana tapahtumassa tiistaista sunnuntaihin.Tule Muumimuseoon rentoutumaan, kun valitsemaasi muumikirjaa luetaan ääneen juuri sinulle. Tai tule katsomaan Tove Janssonin taiturimaisia kuvituksia ja keskustele samalla museon muumituntijan kanssa muumikirjoista. Kirjaviikon aikana aikuisten museolippu maksaa vain 10 €.

Lukulampun alla: Nonstop-ääneenlukupalvelu aikuisille

Istahda tai pötkähdä alas, valitse haluamasi muumikirja, rentoudu ja kuuntele! Muumimuseon kokeneet lukijat lukevat juuri sinulle ja seurueellesi. Ei ääneen luvusta nauttiminen ole vain lasten oikeus, vaan se on ihanaa ylellisyyttä myös aikuisille! Lukupalvelu sisältyy museolipun hintaan, eikä sitä tarvitse varata etukäteen.

Varaa oma kirjallisuuskeskustelija

Muumikirjoista löytyy monenlaisia tasoja, joista osa puhuttelee aikuislukijaa hyvinkin syvästi. Kirjoissa on myös paljon viitteitä Tove Janssonin elämään. Varaa itsellesi tai seurueellesi museon kirjallisuuskeskustelija, jonka kanssa voit keskustella teemasta kuin teemasta, kiertää vaikka koko museon tai pysähtyä yhden kirjan äärelle. 30 minuuttia asiantuntevaa keskustelua juuri kuten sinä haluat.

Ryhmään mahtuu korkeintaan 10 henkilöä. Keskustelutuokion hinta on 23€ + pääsyliput. Varaa yksityinen keskustelija etukäteen numerosta (03) 243 4941 tai osoitteesta sales@tampere-talo.fi. Paikan päällä voit myös kysellä vapaita aikoja Tampere-talon lipunmyyntitiskiltä.

Meriaiheisia puheenvuoroja Aulaklubilla

Kirjaviikon loppupuolella Muumimuseo on mukana myös Tampere-talon Aulaklubilla. Perjantaina Muumimuseon amanuenssi, taidehistorioitsija Riikka Kuittinen kertoo merestä Tove Janssonin kuvituksissa. Sunnuntaina museolehtori Minna Honkasalo kertoo Toven elämästä meren äärellä kotikaupungissa Helsingissä ja kesistä Pellingin saaristossa. Meri oli Tove Janssonille yksi elämän suurista rakkauksista ja hänen sielunmaismansa. Alati muuttuva meri oli hänen inspiraation lähteensä, ja toisaalta eristäytynyt elämä ulkomeren äärellä takasi kaivatun työrauhan.

Puheenvuorot liittyvät muumien 75-vuotisjuhlavuoden näyttelyyn Muumit ja meri, joka on osa Moomin Charactersin ja John Nurmisen säätiön Itämeren suojeluun keskittyvää #MEIDÄNMERI-kampanjaa. Aula-klubille on vapaa pääsy.

Tervetuloa tutustumaan muumikirjojen seikkailuihin!

Riikka Kuittinen
Minna Honkasalo