Muumitaiteen näyttelyllä Japanissa yli 450 000 kävijää

Japanilaisia katsomassa näyttelyä.

Suomalaisen kirjailijan ja kuvataiteilijan Tove Janssonin (1914–2001) kaikkien aikojen laajin, kaksi vuotta Japania kiertänyt muumitaiteen näyttely Moomin: The Art and the Story päättyi 14.3.2021 Schizuokassa. Näyttely oli yksi tärkeimmistä Suomen ja Japanin diplomaattisuhteiden satavuotisjuhlan tapahtumista 2019.

Moomin: The Art and the Story -näyttely käsitti yli 600 Tove Janssonin alkuperäistä kuvitusta, piirustusta ja maalausta, sekä runsaasti muuta muumiaiheista esineistöä ja arkistomateriaalia. Suuri osa näyttelyn teoksista ja aineistosta kuuluu Tampereen taidemuseon hallinnoiman Muumimuseon kokoelmiin. Muumimuseon ohella teoksia ja aineistoa näyttelyyn lainasi Moomin Characters Oy Ltd sekä yksityiset instituutit, arkistot ja museot.  Näyttely oli laaja läpileikkaus Tove Janssonin muumitaiteesta aina 1940-luvulta hänen kuolemaansa saakka.

Kaikkiaan muuminäyttely oli esillä kahdeksassa eri kaupungissa Japanissa ja se tavoitti yhteensä yli 450 000 kävijää huolimatta koronan aiheuttamista rajoituksista. Kiertue sai alkunsa huhtikuussa 2019 Tokion Mori Art Museumista, jossa sen näki yli 137 000 kävijää. Vain Iwatan Prefectural Museum of Artin näyttely jouduttiin perumaan koronatilanteen vuoksi.

Näyttelykiertueen tuotti Japanin suurin sanomalehtitalo Asahi Shimbun. Näyttelyn käsikirjoitus ja kuratointi on japanilais-suomalaista yhteistyötä Muumimuseon ja Asahi Shimbunin Cultural Projects -osaston välillä. Muumimuseo on tuottanut lukuisia Tove Janssonin taiteen kiertonäyttelyitä Japaniin jo 1990-luvulta lähtien ja tehnyt samalla tunnetuksi muumien alkuperää ja Tamperetta maailmalla. Japanilaiset ovatkin olleet Muumimuseon tärkein ulkomainen kävijäryhmä jo vuosikymmeniä.