Juliana Hyrri on taiteilijaresidenssin ensimmäinen taiteilija

Hyrrin ensimmäinen lastenkirjankuvitus tulee syntymään Muumimuseon residenssissä

Kuvittajat ry ja Muumimuseo aloittavat yhteistyössä uuden, ammattikuvittajille suunnatun residenssin Tampereella. Ensimmäiseksi residenssitaiteilijaksi on valittu palkittu nuori kuvittaja ja sarjakuvataiteilija Juliana Hyrri (s. 1989 Kohtla-Järve, Viron SNT). Hän tulee työskentelemään Muumimuseon Ateljeessa kuukauden ajan keväällä 2021.

Kuvittajat ry myöntää residenssitaiteilijalle 2000 euron suuruisen kuukausiapurahan, joka rahoitetaan Kopiosto ry:n keräämistä tekijänoikeuskorvauksista. Muumimuseo tarjoaa taiteilijan käyttöön residenssiasunnon, joka sijaitsee yli satavuotiaassa hirsitalossa Kaukajärvellä, Haiharan kartanon pihapiirissä.

Ensimmäisen residenssitaiteilijan valitsivat avoimen haun pohjalta saapuneiden hakemusten joukosta Muumimuseon museoamanuenssi Riikka Kuittinen ja museolehtori Minna Honkasalo, sekä Kuvittajat ry:n kuraattori Veera Pekkinen ja kuvittaja Saara Vallineva. Juliana Hyrri on raadin mukaan omaperäinen ja monialainen tekijä.

”Usein pohdin oman työskentelyni laajaa repertuaaria ja tuskailen levottomuuttani, sitä, ettei minulla ole kykyä pysyä yhden taiteellisen ilmaisumuodon sisällä. Tällaisina hetkinä ajattelen Tove Janssonia ja muistan, kuinka hän on samalla tavoin venynyt moneen suuntaan säilyttäen silti ainutlaatuisen ja omanlaisensa, tunnistettavan kädenjäljen. Jos hän onnistui siinä, niin miksen minäkin,” miettii Juliana Hyrri.

Hyrri osoittaa työssään tuoretta ja vahvaa kuvataiteellista näkemystä, mikä sopii hyvin esitettäväksi taidemuseon tiloissa. Tuottelias kuvittaja käsittelee taiteessaan usein toiseuden, kasvun ja luopumisen teemoja, ja hallitsee kuvan tekemisen sarjakuvasta suuriin seinämaalauksiin, kuten Tove Janssonkin teki.

”Odotamme innolla yhteistyötä Muumimuseon ensimmäisen residenssitaiteilijan Juliana Hyrrin kanssa. Hyrrin taide tulee tamperelaisille tutuksi myös Tampereen uusien ratikkapysäkkien taiteen kautta”, toteaa Muumimuseon johtaja Taina Myllyharju.

Hyrrille myönnettiin vuonna 2020 Suomen arvostelijain liiton Kritiikin Kannukset -tunnustuspalkinto hänen esikoissarjakuvateoksestaan Satakieli joka ei laulanut (Suuri Kurpitsa, 2019). Residenssissä Hyrri tulee työstämään ensimmäistä lastenkirjan kuvitustaan teokseen Repo-Rangan ja Neste-Hukan kävelyretki. Mari Saloheimon kirjoittaman, sanoilla leikittelevän lastenkirjan kohdeyleisö ovat 2–6-vuotiaat lapset ja kuvitusten rooli on tärkeä. Vuoden 2021 aikana julkaistavan kirjan julkaisee Kulttuurivihkot. Raadin mukaan Hyrrin ensimmäinen lastenkirjankuvitus on merkittävä tapaus ja on hienoa että se tulee syntymään Muumimuseon residenssissä.

Residenssijakson alustava ajankohta on 11.1.–7.2.2021. Lopullinen ajankohta päätetään COVID-19 suositusten mukaisesti. Residenssitaiteilijan työskentelyä esitellään Muumimuseon work in progress -näyttelyssä ja residenssin tapahtumista kerrotaan myös Kuvittajien blogissa.

Juliana Hyrrin kuva: Jussi Virkkumaa / Koneen Säätiö