Kuvataiteilija Juliana Hyrri aloittaa Muumimuseon kuvittajaresidenssin

Kuvittajat ry ja Muumimuseo aloittavat yhteistyössä uuden, ammattikuvittajille suunnatun residenssin Tampereella. Jo viime vuoden lopussa ensimmäiseksi residenssitaiteilijaksi valittiin kuvataiteilija Juliana Hyrri. Pandemia on muuttanut alkuperäisiä aikatauluja, ja Hyrri pääsee työskentelemään residenssiin marraskuussa 2021.

Kulloinenkin residenssitaiteilija työskentelee myös museon Ateljeessa, jolloin museon kävijät pääsevät seuraamaan työskentelyä lähietäisyydeltä. Samalla on mahdollisuus kysyä ja keskustella kuvittajan työstä ja kuvitustaiteesta. Hyrri aikoo residenssin aikana tehdä mm. akryylimaalauksia ja sarjakuvia. Tove Janssonin Muumilaakson marraskuu -kirja on innoittanut Hyrriä myös kirjoittamaan tarinaa omaa lapsuudestaan. Teosten väripaletti löytyi saman kirjan kansikuvasta. Residenssin aikana Ateljeen seinälle muodostuu work in progress -näyttely, josta voi seurata työskentelyn etenemistä. Hyrri työskentelee Ateljeessa marraskuussa tiettyinä päivinä, jolloin ei pidetä nonstop-työpajatoimintaa.

ti 16.11. klo 14-17.00
20.11. Kansikuvatyöpaja – Muumilaakson marraskuu klo 11-13, Juliana jatkaa työskentelyä työpajan jälkeen ateljeessa klo 17 asti
24.11. klo 14-17.00
26.11. Aulaklubi 17.20-18.30 Tampere-talon aulassa
27.11. Kansikuvatyöpaja – Muumilaakson marraskuu klo 11-13, Juliana jatkaa työskentelyä työpajan jälkeen ateljeessa klo 17 asti

Juliana Hyrri on helsinkiläinen kuvataiteilija, joka keskittyy pääsääntöisesti nykysarjakuvaan, maalaukseen ja kuvitukseen. Hän kokee monitaiteisuuden vahvuutenaan, joka ylläpitää työskentelyn kiinnostavuutta ja moniulotteisuutta, avoimuutta ja herkkyyttä. Hyrrin taide liikehtii temaattisesti usein toiseuden, kasvun ja luopumisen pinnoilla. Aihiot nousevat selkeästi esille erityisesti hänen esikoissarjakuvateoksessaan Satakieli joka ei laulanut (Suuri Kurpitsa, 2019), jossa huoleton lapsuus muuntuu hiljalleen makaaberiksi.

Suomen arvostelijain liitto SARV myönsi Hyrrille Kritiikin kannukset -tunnustuspalkinnon vuonna 2020. Hänen teoksiaan on Baswaren, Aalto-yliopiston, sekä useiden yksityistahojen kokoelmissa, ja hänen teoksensa Vuoden päivät voi nähdä Hippoksen raitiovaunupysäkillä osana Tampereen Ratikan taidehanketta. Hyrri on valmistunut taiteen maisteriksi Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta.

Muumimuseo on perustettu esittelemään yhden Suomen tunnetuimman kuvittajan, Tove Janssonin, rakastetuimpia töitä eli muumikuvituksia, ja museon vaihtuvilla näyttelyillä tuodaan esille kuvitustaidetta laajasti. Residenssitoiminnalla museo haluaa yhdessä Kuvittajat ry:n tuoda esille kanssa myös uutta kotimaista kuvitusta ja tukea nousevia kykyjä.

Kuvittajat ry myöntää residenssitaiteilijalle 2000 euron suuruisen kuukausiapurahan, joka rahoitetaan Kopiosto ry:n keräämistä tekijänoikeuskorvauksista. Muumimuseo tarjoaa taiteilijan käyttöön residenssiasunnon, joka sijaitsee yli satavuotiaassa hirsitalossa Kaukajärvellä, Haiharan kartanon pihapiirissä.

Kuva: Juliana Hyrri, Tiikeri rakasti mattoja, lyijykynä, tussi ja koneväritys, 2020