Sivu latautuu uudelleen valinnan jälkeen.

Muumimuseo ennätyksellisen suosittu 2023

10.1.2024 Maailman ainoassa Muumimuseossa Tampereella kävi viime vuonna ennätysmäiset 87 727 vierasta. Museokortin vastikään julkaisemassa kävijätilastossa Muumimuseo ei kuitenkaan noussut korkealle, koska Muumimuseon museovieraissa on paljon lapsiperheitä sekä ulkomaalaisia kävijöitä, joilla ei ole Museokorttia. Kokonaiskävijämäärissä Muumimuseo on toisena Vapriikin jälkeen tamperelaisten museoiden keskuudessa.

Tripadvisor palkitsi Muumimuseon Travellers’ Choice 2023 -palkinnolla

17.8.2023 Tripadvisor on palkinnut Tampereella sijaitsevan maailman ainoan Muumimuseon Travellers’ Choice 2023 -palkinnolla Erikoismuseoiden kategoriassa. Palkinnon saava kohde saa jatkuvasti erinomaisia arvioita matkailijoilta Tripadvisor-sivustolla. Voittajat sijoittuvat maailmanlaajuisesti 10 parhaan prosentin joukkoon Tripadvisorissa olevista kohteista.

Muumimuseo on mukana Manse Pridessa 13.–17.6.2023

1.6.2023 Muumimuseo järjestää Manse Priden kunniaksi ohjelmaa sekä museossa että lauantain juhlassa Sorsapuistossa. Museossa luetaan päivittäin valittuja otteita Tove Janssonin ystävilleen ja läheisilleen kirjoittamista kirjeistä. Muumimuseon Ateljeen taidetyöpajassa virittäydytään kukkaistunnelmiin sateenkaarihengessä. Lauantaina 17.6. museon Taidekärryt jalkautuvat työpajoineen Sorsapuistoon Pride-juhlakansan joukkoon.
Uutinen

Kirsi Kunnaksen Tiitiäis-runot sekä kirjojen alkuperäiset kuvitukset hurmaavat Muumimuseossa

26.4.2023 Runoilija Kirsi Kunnaksen (1924–2021) rakastettuihin saturunoihin perustuva näyttely ”Tiitiäisen aika” avautuu Muumimuseossa perjantaina 28.4.2023. Suomalaisen kuvitustaiteen kärkinimien ihastuttavat alkuperäiskuvitukset ovat näyttelyn sydämessä. Tampereella asuneen Kunnaksen saturunot voi luokitella kansallisaarteeksi, ja hänen hykerryttävät sanaleikkinsä, riemastuttavat oivalluksensa ja lämpimät sydämenviisautensa ovat osa yhteistä muistiamme.

Valon ja varjon juhla - talven selkä taittuu Muumimuseossa juhlien

15.2.2023 Tove Janssonin Taikatalvi-kirjassa metsän olennot sytyttävät keskitalvella suuren nuotion saadakseen pimeyden väistymään ja auringon palaamaan taivaalle. Juhla alkaa, rumpu soi ja tanssi kiihtyy. Hangelle heijastuu talven eläjien heiluvia ja huojuvia varjoja takkutukkineen, häntineen, ja sarvineen.

Valon ja varjon juhla - talven selkä taittuu Muumimuseossa juhlien