Muminmuseets basutställning förnyas

EDIT: Museet är stängt 22.3.-11.5.2021

Muminmuseets basutställning Hur gick det sen? förnyas under våren 2021. Alla illustrationer gjort på papper ska bytas och Observatorium, utrymmet för tillfälliga utställningar, kommer att utbredas. På grund av förnyelsearbetet är hela museet stängt mellan den 22 mars och den 19 april.

Muminmuseet baserar sig på samling av muminkonst donerad av Tove Jansson. Pappersverk lider av ljuset och därför kan de vara framme bara under en avgränsad tid. Efter förnyelsen stannar basutställningens berättelse kvar, men pappersverk bytas med andra från museets egen samling. De stämningsfulla tablåerna stannar också kvar, men några av de känsligaste verk kommer att bli konserverades.

Samtidigt med förnyelsen av basutställningen förstoras Observatorium, för att utrymmet lämpar sig mångsidigare för tillfälliga utställningar. Under åren 2021 Muminmuseet utställer illustrationskonst av Ilon Wikland och Camilla Mickwitz. Illustrationer av Ilon Wikland i Astrid Lindgrens böcker har förtjusad läsare över hela världen. Illustrationer av Camilla Mickwitz har blivit kända bland annat genom barnprogrammet Pikku Kakkonen.

Du kan alltså fortfarande bekanta dig med berättelserna om den stora översvämningen, farliga midsommaren, gåtan på fyrön och mysteriet med muminfamiljens försvinnande sent i november i världens enda Muminmuseet!