Finska utställning av muminkonst över 450 000 besökare i Japan

Ihmiset jonottavat museoon Japanissa

Den allra mest omfattande muminkonstutställningen Moomin: The Art and the Story av den finska författaren och bildkonstnären Tove Jansson (1914–2001) turnerade i Japan i två år och slutade den 14 mars 2021 i Schizuoka. Utställningen var en av de viktigaste evenemang under hundraårsjubileum av diplomatiska relationer mellan Finland och Japan 2019.

The Moomin: The Art and the Story -utställningen innehöll mer än 600 av Tove Janssons originalillustrationer, teckningar och målningar, samt en mängd andra artefakter och arkivmaterial med mumintema. Mycket av utställningens verk och material tillhör samlingarna på Muminmuseum, som förvaltas av Tammerfors konstmuseum. Förutom Muminmuseum lånades ut verk och material till utställningen av Moomin Characters Oy Ltd samt privata institut, arkiv och museer. Utställningen var ett omfattande tvärsnitt av Tove Janssons muminkonst från 1940-talet fram till hennes död.

Sammantaget stod muminutställningen ut i åtta olika städer i Japan och nådde totalt mer än 450 000 besökare trots begränsningar gällande coronavirus. Turnén började i april 2019 på Mori Art Museum i Tokyo, där den sågs av mer än 137 000 besökare. Endast utställningen på Iwata Prefectural Museum of Art måste avbrytas på grund av coronasituationen.

Utställningsturnén producerades av Japans största tidningshus, Asahi Shimbun. Utställningens manus och kuratering är ett japanskt-finskt samarbete mellan Muminmuseum och kulturprojektavdelningen i Asahi Shimbun. Muminmuseet har producerat ett flertal turnéutställningar av Tove Janssons konst i Japan sedan 1990-talet och samtidigt gjort ursprunget till mumintrollen och Tammerfors kända i världen. Japanerna har även varit Muminmuseets viktigaste grupp av utländska besökare i årtionden.