Juliana Hyrri är Muminmuseets första residenskonstnär

Hyrris första barnboksillustration kommer att bli gjort i Muminmuseets residens.

Illustratörerna i Finland r.f. och Muminmuseet börjar i samarbete ett nytt residens i Tammerfors inriktat mot professionella illustratörer. Till den första residenskonstnären har blivit valt en ung prisbelönad illustratör och serieskapare Juliana Hyrri (född 1989 i Kohtla-Järve, Estland). Hon kommer att arbeta i Muminmuseets Ateljé under en månad på våren 2021.

Illustratörerna i Finland r.f. beviljar konstnären ett månatligt stipendium av 2000 euro finansierad med Kopiostos upphovsrättsersättningar. Muminmuseet erbjuder konstnären en residensbostad som ligger i ett över hundra år gammalt timmerhus i Haihara gård i Kaukajärvi.

Museiamanuens Riikka Kuittinen och museilektor Minna Honkasalo från Muminmuseet och kurator Veera Pekkinen och illustratör Saara Vallineva från Illustratörerna i Finland r.f. valde den första residenskonstnär bland sökande efter en öppen ansökan. Enligt råden är Juliana Hyrri en originell och mångsidig konstnär.

”Ofta funderar jag på den breda repertoaren i mitt arbetande och blir ångestfylld att jag inte har en förmåga att stanna i bara en konstnärlig uttrycksform. I sådana tag tänker jag på Tove Jansson och minnas hur hon har på samma sätt tänjt sig i många olika håll men samtidigt bevarat sitt unik och igenkännlig stil. Om hon kan göra det, varför inte jag”, tänker Juliana Hyrri.

Hyrri visar i sitt arbete ett friskt och starkt synsätt, vilket lämpar sig bra för att utställa i museets ateljé. Produktiv illustratör behandlar ofta teman av olikhet, tillväxt och uppgivande i sin konst. Hyrri behärskar många bildkonsttekniker från serier till stora väggmålningar, såsom gjorde också Tove Jansson.

”Vi väntar samarbetet ivrigt med Muminmuseets första residenskonstnär Juliana Hyrri. Hyrris konst blir bekant för Tammerforsborna också genom den nya spårvagnens hållplatskonst”, konstaterar museichef Taina Myllyharju.

År 2020 fick Hyrri Kritiikin kannukset-erkännande av Finlands Kritikerförbund r.f. för sin debutserie Satakieli joka ei laulanut (Suuri Kurpitsa, 2019). I residensen bearbetar Hyrri sin första barnboksillustration till boken skrivit av Mari Saloheimo. Boken som leker med språket är riktat mot barn mellan 2–6 år och därför är illustrationernas roll väldigt viktigt. Boken kommer att publiceras under året 2021 av förlaget Kulttuurivihkot. Enligt råden är Hyrris första barnboksillustration ett viktigt tillfälle och det är utmärkt att det blir gjort i Muminmuseets residens.

Den preliminära tidpunkten för residensperioden är mellan den 11 januari och 7 februari 2021. Egentlig tidpunkt beslutas enligt COVID-19 rekommendationer. Residenskonstnärens arbete presenteras i Muminmuseets work in progress -utställning och i bloggen på webbsidan av Illustratörerna i Finland r.f.

Juliana Hyrris porträtt: Jussi Virkkumaa / Konestiftelsen