Ny muminmugg i samarbete med Arabia

Muminmuseet tillgängliggör Tove Janssons originalteckningar för muminvänner på nya sätt. Den första Muminkonstmuggen står nu klar som resultat av ett samarbete mellan Arabia och Muminmuseet. Ur Tammerfors konstmuseums samlingar har en originalillustration av Tove Jansson valts ut, omslagsteckningen till boken Trollkarlens hatt från 1950, och den har så noggrant som möjligt överförts till en mugg i Arabias välkända Teema-serie.

Bilden på muggen publicerades för första gången på den franska upplagan av boken Trollkarlens hatt, Moumine le Troll år 1968. Den ursprungliga gouacheteckningen är 12,2 cm x 42,4 cm. Trollkarlens hatt publicerades i original på svenska 1948 och översattes till finska först 1956. I boken hittar Mumintrollet, Sniff och Snusmumriken en hatt på berget. Inuti hatten förvandlas föremål och figurer, till och med bokens hjälte Mumintrollet själv, ändrar form och allt möjligt underligt börjar hända i Muminhuset. I boken presenteras för första gången Tofslan och Vifslan, alter egon för Jansson och hennes dåvarande käresta Vivica Bandler. De bär med sig den röda rubin, en symbol för förbjuden kärlek, som den skräckinjagande Mårran jagar. I den vackra och nästan paradisiska bilden finns nästan alla karaktärer som är med i de senare berättelserna, men bakom den färgglada panoramabilden gömmer sig det viktigaste i Tove Janssons liv vid den tiden.

Muminkonstmuggen kommer ut på marknaden 9 maj 2017, till en början med en veckas ensamrätt för Tammerforshusets shop som finns i anslutning till Muminmuseet, och därefter även till Arabia-återförsäljare.