DELA DIN KÄRLEK TILL MUMIN är slut

Tävlingen ”Dela din kärlek till mumin” är slut. Vi fick in över 1600 fina och fantasifulla muminbilder på Instagram och Facebook med hashtaggarna #muumimuseo och #moominmuseum. Tack till alla som deltog i tävlingen!

Efter en svår bedömning utsåg juryn Steffi La från Leipzig till vinnare.

Som pris får Steffi La en resa för två till Muminmuseet i Tammerfors, 4 dygns inkvartering på Lapland Hotel i Tammerfors, en middag på Tammerforshuset, biljetter till en konsert med Tampere Filharmonia samt fritt inträde till alla museer i Tammerfors.

Juryns motivering:

Vinnarbilden utstrålar äkta kärlek till mumintrollen. Bilden har den äventyrliga stämningen från muminböckerna och element som är viktiga för mumintrollen: natur, vatten, vänskap och gemensamma resor. Här tar man också hand om varandra, vilket framgår av flytvästen på Mumintrollet-mjukisdjuret. Mumintrollet fotograferad i olika miljöer är en typisk muminbild. Det som gör vinnarbilden speciell är att Mumintrollet är med i aktiviteten. Han står inte bara och poserar i landskapet, utan är en aktiv deltagare där han står och spanar framåt i farleden.

Bildkompositionen har en lyckad användning av såväl förgrund som bakgrund, vilket gör att bilden visar händelsen i djupled. Mumintrollet i sin färgstarka flytväst skapar en intressant kontrast till det mjuka färglandskapet. Ljussättningen och vattenreflektionerna för blicken mot den hemlighetsfulla och mörka flodådran längre fram – en framtid där äventyret väntar!