POP UP MUMINMUSEET PÅ TAMMERFORS-BIRKALA FLYGPLATS

Muminmuseet som öppnar i juni kommer med en fläkt av stämningen från Tove Janssons bok Trollvinter till terminal 1 på Tammerfors-Birkala flygplats. Mumindalens välbekanta invånare, från Mumintrollet till Filifjonkan, breder ut sig över hela terminalområdet. I området efter säkerhetskontrollen har folket från Mumindalen lockat fram ett snöslott med en liten konstutställning. Konstverken är digigrafier från originalillustrationer ur boken Farlig midsommar. Det spelar ingen roll om det är slask eller köld, väntan blir inte lång när man kan försjunka i det magiska vinterlandskapet och Tove Janssons somriga teckningar tillsammans med de muntra muminfigurerna!

– Mumintrollen är en del av den finländska kulturen och vi är glada att få visa utställningen på flygplatsen, och därigenom erbjuda våra resenärer nya upplevelser. Varje år passerar hundratusentals resenärer genom flygplatsen och med det här samarbetet gynnar vi dessutom synligheten för ett nytt museum som är viktigt för regionen, berättar chefen för Tammerfors-Birkala flygplats, regionchef Mari Nurminen från Finavia.

Pop up-Muminmuseet på Tammerfors-Birkala flygplats erbjuder en försmak av det kommande Muminmuseet fram till Muminmuseets öppning.

Tammerfors konstmuseum öppnar världens enda Muminmuseum i Tammerforshuset den 17 juni 2017.  Kärnan i Muminmuseets samlingar är originalillustrationer och tablåer från Tove Janssons muminböcker. Tove Jansson donerade 1986 en unik samling med över 2 000 verk till Tammerfors konstmuseum. Delar av samlingen har under tre decennier ställts ut i Mumindalen i Tammerfors som stängde i oktober 2016. På Muminmuseet ställs illustrationerna och tablåerna ut på nytt, i en mer omfattande skala och på ett upplevelseinriktat sätt. Under samma tak öppnade redan i november 2016 Muminmuseets läsebibliotek, där man kan läsa muminböcker på olika språk, och Tammerforshuset Shop som säljer muminprodukter. I utställningen Making of Muminmuseet i Tammerforshusets Vinterträdgård kan man fram till den 8 maj 2017 fördjupa sig i Muminmuseets historia.