Öppningsdagen för världens enda Muminmuseum bekräftas till 17 juni 2017

Museet som är känt som Tammerfors konstmuseums Mumindalen flyttar till nya lokaler i Tammerforshuset och blir samtidigt världens enda Muminmuseum. Från och med 17 juni, då Muminmuseet slår upp sina dörrar på tröskeln till sommarsemestrarna, kommer besökare att kunna bekanta sig med Tove Janssons muminvärld.

– Beslutet om att flytta fram det tidigare planerade öppningsdatumet togs för att vi skulle hinna klart med byggnadsarbetet och färdigställa en ny typ av upplevelseinriktad utställning. Vi vill erbjuda alla muminvänner ett så fint museum som möjligt från första början, berättar Tammerfors stads biträdande borgmästare Anna-Kaisa Heinämäki.

På Muminmuseet kommer muminböckernas värld att presenteras på ett helt nytt upplevelseinriktat sätt. Grunden för utställningarna är fortfarande Tove Janssons originalillustrationer och Tuulikki Pietiläs tredimensionella tablåer ur samlingarna från Tammerfors konstmuseums Mumindalen. Den första utställningen kommer att innehålla cirka 300 teckningar och målningar samt ett trettiotal tablåer.

Museet kommer att bli en del av den omfattande förnyelsen av kultur- och kongresscentret Tammerforshuset Ab. I huset har det redan öppnats nya evenemangs- och konferenslokaler samt den nya butiken Tammerforshuset Shop. De renoverade restaurang- och cafélokalerna kommer att vara färdiga lagom till museets invigning.

I Tammerforshusets Vinterträdgård öppnades i början av november utställningen Making of Moomin Museum som berättar om uppbyggnaden av Muminmuseet, och i husets aula öppnades Muminmuseets eget läsebibliotek. I läsebiblioteket finns muminböcker på fler än 20 olika språk samt verk som handlar om Tove Jansson. Samlingen rymmer skatter som samlats genom åren och dit kommer alltid exemplar av nytryck. Utställningen och biblioteket är alltid öppna för alla när Tammerforshuset är öppet. Sortimentet i Tammerforshuset Shop består bland annat av muminprodukter och -böcker samt Tammerforsrelaterade produkter. Vykort som skickas från huset får muminfrimärken och Muminmuseets egen poststämpel. Butiken är öppen vardagar klockan 9–18 och alltid vid evenemang i huset.