Till sjöss med mumin i Habi Kids!

I Habi Kids får man vara ute på havet med muminfamiljen! Habi Kids är området riktat mot barn och familjer i Habitare-mässan, som i år är gjort i samarbete mellan Habitare och Muminmuseet. Habitare-mässan är i Mässcentrum i Helsingfors 15.-19.9.2021. Ursprungligen det gemensamma Habi Kids –området var ämnat att verkställa redan i hösten 2020 men coronavirus förändrade planerna.

Årets tema i Habitare 2021 är ”Reimagine – tiden för fantasi”. För Tove Jansson, skapare av muminvärlden, var havet en kontinuerlig källa av inspiration och kreativitet. För muminfamiljen bjuder havet många fantasifulla äventyr och upplevelser. I Habi Kids får barn och barnfamiljer komma med i deras äventyr.

”Centralt i muminböckerna är att vara ute på äventyr tillsammans, och därför vill Muminmuseet erbjuda mässbesökare en trevlig och livlig sjöfart. I stället eller vid ett äventyr kan man vila en stund och ha en picknick på strandklippan”, berättar producent Minna Honkasalo från Muminmuseet.

”Vi är väldigt glada och ivriga för att besökare i Habitare har en möjlighet att tillbringa en stund i Mumins värld, vilken baserar sig på kreativitet, nyfikenhet, vänskapen och filosofiska betänkandet. Mumin och deras många vänner har ändlös fantasi och iver för nytt. Själv tänker jag absolut tillbringa en stund på havet med muminfamiljen, det ger mig alltid ny inspiration och energi!” konstaterar Laura Sarvilinna, creative director av Habitare.

Program av fem dagar som omfattar också Habi Kids ska publiceras i maj med resten av Habitares innehåll.

Bild: Tove Jansson, omslagsteckning till boken Pappan och havet, 1966. Muminmuseum, Tampere konstmuseums samling Mumindalen. ©Moomin CharactersTM